مقام تاجیکستانی: سرنوشت افغانستان باید به دست خود مردم این کشور رقم بخورد

© Sputnik / Zakarya Safariازدحام و ترافیک سنگین هر روزه‌ی کابل
ازدحام و ترافیک سنگین هر روزه‌ی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2022
عضو شوید
وزیر عدلیه تاجیکستان گفت: مردم افغانستان با همه تنوع قومی، سیاسی و اجتماعی خود باید در روند تعیین آینده کشورشان سهیم باشند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، مظفر عاشوریان وزیر دادگستری و رئیس هیات تاجیکستان در سومین نشست وزرای کشورهای همسایه افغانستان شرکت و بار دیگر بر موضع "دوشنبه" در قبال وضعیت افغانستان تاکید کرد.
رئیس هیات تاجیکستان در این نشست که در شهر "تونشی" چین برگزار شد، به علاقه مندی مشترک برای توسعه افغانستان به عنوان یک کشور از نظر سیاسی باثبات، صلح آمیز و در حال توسعه که به حقوق و آزادی های اساسی بشر احترام می گذارد و عاری از تروریسم و جرایم مواد مخدر اشاره کرد.
تبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2022
تاجیکستان نگران افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان است
هیات تاجیکستان ابراز ا اطمینان کرد که مردم افغانستان با همه تنوع قومی، سیاسی و اجتماعی خود باید در روند تعیین آینده کشورشان سهیم باشند.
طبق اظهارات هیات تاجیکستان: تشکیل حکومت فراگیر از طریق انتخابات و با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی، قومی و اجتماعی و همچنین تامین حقوق بشر، شرایط اساسی برای تثبیت وضعیت و حل مشکلات امنیتی در افغانستان است.
بنابر سخنان رئیس هیات تاجیکستان، "دوشنبه" به عنوان یک همسایه نزدیک همواره از راه حل صلح آمیز جامع برای مشکل افغانستان حمایت کرده است.
همچنین تاکید شد که تاجیکستان بارها بر لزوم ارائه تمامی کمک های بشردوستانه ممکن توسط جامعه جهانی به مردم افغانستان تاکید کرده است.
عاشوریان در این راستا، خاطرنشان شد که کشورش برای ارسال کمک های بشردوستانه سازمان های بین المللی به افغانستان امکانات لجستیکی خود، از جمله 6 پل در مرز با افغانستان را فراهم کرده است.
بنابر سخنان وی، علاوه بر این تاجیکستان به صادرات برق به افغانستان همسایه ادامه می دهد.
رئیس هیات تاجیکستان در بخش دیگری گفت، که کشورش آماده است به هر طریق ممکن به این روند کمک کند تا پیش نیازهای لازم برای استقرار صلح و ثبات، امنیت و احیای اجتماعی و اقتصادی در سرزمین رنج کشیده افغانستان ایجاد شود.
در پایان این نشست بیانیه مشترک سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و همچنین طرح تونشی برای حمایت از احیا اقتصادی در افغانستان به تصویب رسید.
در بیانیه مشترک، همراه با سایر پیشنهادات تاجیکستان، ابتکار امامعلی رحمان، رئیس جمهوری این کشور، برای ایجاد "کمربند امنیتی" در اطراف افغانستان ثبت شد.
لازم به یادآوری است که اولین و دومین نشست های وزرای کشورهای همسایه افغانستان در سپتامبر و اکتبر سال گذشته در "اسلام آباد" و "تهران" برگزار شده بود و "سراج الدین مهرالدین" در هر دو این نشست حضور داشت.
وزیر امور خارجه تاجیکستان در آن نشست با بیان این که کشورش حکومتی را که به زور و بدون رضایت مردم در افغانستان روی کار آمده است به رسمیت نمی شناسد از جامعه جهانی خواست تا برای حل مشکل افغانستان تلاش کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала