الگوی خواب می‌تواند میزان ریسک‌پذیری افراد را نشان دهد

© Fotolia / ComZealواکنش مغز انسان در زمان رویا دیدن
واکنش مغز انسان در زمان رویا دیدن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.04.2022
عضو شوید
هر فرد الگوی خواب مخصوصی دارد که می‌توان آن را با ردیابی الکتریکی امواج مغز در طول خواب شناسایی و ثبت کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، اکنون محققان دانشگاه "برن" نشان داده‌اند که امواج مغزی در طول دوره‌های خواب عمیق در یک ناحیه خاص از مغز می‌توانند میزان تمایل افراد به خطر کردن در زندگی روزمره را مشخص کنند.
ما هر روز تصمیمات بیشماری می‌گیریم که در آن‌ها ریسک‌های مختلفی می‌کنیم. تمایل افراد به ریسک کردن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. محققان به سرپرستی "داریا ناچ" پروفسور علوم اعصاب اجتماعی در دانشگاه برن نشان داده‌اند که هرچه امواج مغزی در زمان خواب عمیق ضعیف‌تر باشند، ریسک‌پذیری افراد در بیداری بیشتر است. نتایج این تحقیق اخیرا در مجله "NeuroImage" به چاپ رسیده است.
تیم تحقیقاتی در این مطالعه 54 نفر را که ادعا می‌کنند خواب با کیفیتی در طول شب دارند – معمولا بین 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند – مورد بررسی قرار دادند. در این مرحله داده‌های خواب این افراد با استفاده از یک سیستم پلی سومنوگرافی قابل حمل که توسط 64 الکترود به پوست سر وصل می‌شود، جمع‌آوری شد. قرار دادن الکترودها بر روی قسمت بالایی سر به آن‌ها اجازه داد تا بدون ایجاد مزاحمت از طرف دستگاه‌ها خواب راحتی داشته باشند.
Зевающая полная женщина - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.03.2022
4 پیامد ناشی از کم‌خوابی برای بدن
پس از بررسی این داده‌ها، محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که فعالیت امواج مغزی‌شان در سمت راست قسمت جلویی پیشانی کمتر است، تمایل بیشتری به ریسک کردن دارند. آن‌ها برای اثبات این مسئله، از شرکت‌کنندگان خواستند تا در یک بازی رایانه‌ای شرکت کنند. آن‌ها در این بازی می‌توانستند مبالغ مختلفی پرداخت کنند و در سطوح مختلف با دیگر شرکت‌کننده‌ها مسابقه دهند. هر چه پول بیشتری صرف می‌شد، ماشین‌ها سرعت بیشتری داشتند ولی احتمال تصادف نیز افزایش می‌یافت.
محققان پس از پایان بازی دریافتند مدت زمان خوابیدن در طول روز هیچ ارتباطی با ریسک‌پذیری افراد ندارد بلکه تنها فعالیت‌های مغزی درحین خواب تاثیرگذار هستند. فعالیت شرکت‌کنندگان در بیداری نیز نشان داد هرچه انرژی سمت راست قسمت جلویی پیشانی کمتر باشد، افراد تمایل بیشتری به ریسک کردن در بازی و خطرپذیری دارند که با نتایج تحلیل داده‌های خواب مطابقت دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала