عمران خان برکنار شد

© @https://twitter.comعمران خان نخست وزیر پاکستان
عمران خان نخست وزیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.04.2022
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان از سمت اش برکنار شد.
به گزارش اسپوتنیک، دفتر كابينه پاكستان اعلام کرد، که عمران خان نخست وزیر این کشور از سمت اش برکنار شد.
بر پایه اطلاعیه کابینه پاکستان، عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری پاکستان کنار گذاشته شد.
مدرکی به امضای اداره کابینه پاکستان منتشر شده است که خبر از برکناری عمران خان، نخست‌وزیر، کشور می‌دهد. حمید میر، روزنامه‌نگار شهیر پاکستانی، این سند را منتشر کرد و رسانه‌هایی همچون "ایندیپندنت اردو" و "هندوستان تایمز" و "اکونومیک تایمزِ" هند نیز آن‌را منتشر کرده‌اند.
اداره کابینه تحت ریاست دبیر کابینه قرار دارد و در حالت معمولی تحت هدایت نخست‌وزیر به امور جاری کابینه و قوه مجریه می‌پردازد. نامه عزل عمران خان با تاریخ یکشنبه ۳ اپریل منتشر شده و به امضای اعزاز اسلام دار رسیده که سمت "دبیر مکمل" را در این اداره دارد. با این حساب دیوان‌سالاری پاکستان حکم به برکناری نخست‌وزیر داده است.
در حکمی که به آقای اسلام دار رسیده می‌خوانیم: "در پی انحلال مجلس پاکستان توسط رئیس‌جمهور پاکستان بر مبنای ماده ۵۸، تبصره یک و ماده ۴۸، تبصره یک قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان (ارسالی به وزارت مسائل پارلمانی) در تاریخ ۳ اپریل ۲۰۰۲ ، آقای عمران احمد خان نیازی دیگر نخست‌وزیر پاکستان نیست. این فرمان بلافاصله اعمال می‌شود."
ساعاتی پیش، عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان که هم‌حزبی آقای خان است، به خواست او مجلس را منحل کرده بود. احزاب اپوزیسیون با کسب اکثریت علیه خان در مجلس خواهان کنار رفتن او بودند اما لایحه عدم اعتماد به حکم قاسم سوری، معاون رئیس مجلس، در صحن مجلس بررسی نشد. تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰۰ از ۳۴۲ نماینده مجلس ملی پاکستان خواهان برکناری خان هستند. حداقل ۱۹۵ نماینده فی‌الحال از شهباز شریف، رهبر حزب "اتحادیه مسلمانان پاکستان (نواز)" به عنوان نخست‌وزیر جدید حمایت کرده‌اند.
عمران خان روز یکشنبه، سوم اپریل، مجلس ملی پاکستان را منحل کرد و خواهان انتخابات زودهنگام شد تا لایحه عدم اعتماد به دولت او که در صحن مجلس بود، به رای‌گیری نرسد.
در همین حال، شهباز گل، مشاور پیشین عمران خان، در توییتی ضمن انتشار اطلاعیه کابینه تاکید کرده است، که تا گماشتن نخست وزیر موقت، عمران خان همچنان نخست‌وزیر باقی خواهد ماند.
برخی پاکستانی ها درباره برکناری عمران چنین نوشته اند: عمران خان نیازی، نخست وزیر پیشین، بر اساس چه قانونی می خواهد برای معرفی نخست وزیر موقت با رهبر مخالفان مشورت کند؟ بر اساس قانون، نخست‌وزیر موقت باید توسط رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و مجلس شورای ملی در حال خروج با مشورت رهبر مخالفان معرفی شود.
دیگر کاربر در تویترش نوشته است، که دین و خط بی کفایتی خود را پنهان می کردند، بدبختی و گرانی های دولتی، اداری و اقتصادی کمر مردم را شکسته است، هر خرابی و تباهی و بی کفایتی را فراموش کنید و وارد این بحث شوید. عمران خان، منافق روی عصاهای دیگران، ثابت کرده است که یک حاکم بسیار ناتوان است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала