مهاجران افغان در بوشهر ایران اجازه کار و اجاره خانه را ندارند

© REUTERS / Bernadett Szabo مهاجران در حال عبور از مرز مجارستان و صربستان
مهاجران در حال عبور از مرز مجارستان و صربستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.04.2022
عضو شوید
شماری از مهاجران افغانستان در ولایت بوشهر ایران ادعا می‌کنند که مقام‌های محلی این ولایت اجازه کار و اجاره گرفتن خانه را به آنان نمی‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این مهاجران می‌گویند که مسوولان محلی بوشهر به باشنده گان این ولایت گفته اند که به مهاجران افغانستان در این ولایت کار و خانه به اجاره ندهند.
عنایت الله الکوزی، مهاجر افغانستان در ایران، گفت:"فکر می‌کنم تراکم مهاجران افغانستان در ماه های اخیر سال 1400 سبب به میان آمدن این گونه چالش ها شده است".
در همین حال آصفه ستانکزی، فعال حقوق مهاجران افغانستان در ایران، می‌گوید: "چند سال قبل بنابر دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی حضور اتباع خارجی در شهر های مختلف ایران ممنوع اعلام شده بود و حالا به تازه‌گی به دلایل امنیتی در استان بوشهر، اسلوحیه نیز ممنوع اعلام شده است که این کار سبب ایجاد چالش ها برای مهاجران افغانستان در ساحه کار، تحصیل و بازار مسکن شده است".
در این میان مسوولان در وزارت مهاجران وعودت کننده گان می‌گویند که این چالش را از راه های دیپلوماتیک از میان برخواهند داشت.
عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجران و عودت کننده گان، گفت: "اگر در هر کشوری اجازه کار به اتباع افغانستان داده نمی‌شود این یک بی‌انصافی بزرگ است".
مهاجرین افغان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.02.2022
روزانه بیش از 3 هزار شهروند افغانستان به ایران می‌روند
اما سفارت ایران در کابل می‌گوید که این کار را تنها بر مهاجرانی عملی می‌سازند که به‌گونه غیرقانونی به ایران رفته اند.
سید عباس بدری فر، مسوول امور رسانه‌یی سفارت ایران در کابل، گفت: "هر کشور حق حاکمیت دارد باید حفظ بشود امنیت کشور ما تامین شود مگر می‌شود که همین طوری بدون حساب و کتاب هر کسی دلش خواست بیایه و دلش خواست برود باید نظارت وجود داشته باشد".
به باور بسیاری ها فقر و بیکاری در افغانستان علت اصلی مهاجرت های غیرقانونی افغانان به کشورهای دیگر استند.
با افزایش شمار مهاجران و پناهجویان افغانستان در ایران، اتحادیه اروپا به تازه‌گی اعلام کرده است که 7 میلیون دالر را از بهر رسیده گی به چالش‌های مهاجران و پناهجویان افغانستان در آن کشور اختصاص داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала