بازگشایی مکاتب دخترانه؛ محور گفت‌وگوی توماس وست با کرزی

© @https://twitter.com Thomas West
Thomas West - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2022
عضو شوید
توماس وِست، نماینده‌ی ویژه آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین درباره‌ی بازگشت هرچه زودتر دختران به مکاتب و نیاز به یک روند مشورتی ملی برای تعیین آینده‌ی افغانستان گفت‌وگو کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، در ادامه حرف‌وحدیث‌ها راجع به تصمیم اخیر طالبان برای عدم بازگشایی مکاتب دخترانه، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای افغانستان با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در این مورد گفت‌وگو کرده است.
وِست صبح امروز (دوشنبه، 15 حمل) در تویتی از گفت‌وگوی خود با کرزی خبر داده است.
او نوشته است: "ما درباره‌ی تمایل مردم افغانستان برای بازگشت هرچه سریع‌تر دختران به مکتب و نیاز به یک پروسه مشورتی ملی برای تعیین آینده کشور تبادل نظر کردیم."
دفتر آقای کرزی تاکنون در این زمینه چیزی نگفته است.
رییس‌جمهور پیشین بر بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم تأکید دارد و همچنین برگزاری لویه‌جرگه یکی از خواسته‌های او است.
طبق وعده‌‌ی طالبان قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف این گروه در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.
در آن زمان در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.
تصمیم بستن مکاتب دخترانه واکنش‌های منفی جهانی را در پی داشته‌ است. حکومت طالبان در حال حاضر تحت فشار است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала