نتایج یک مطالعه: بیابان‌ها "نفس می‌کشند"

© Ales NowakПустыня Сахара
Пустыня Сахара - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2022
عضو شوید
دانشمندان اخیرا در یک دستاورد خیره کننده علمی موفق به ثبت فرآیندی شدند که نشان می‌دهد تپه‌های ریگی بیابان‌ها به طور منظم مقادیر کمی بخار آب را استنشاق و بازدم می‌کنند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان می‌گویند مناظر بیابانی آنقدر که به نظر می‌رسند بی روح نیستند. دریا‌های وسیع تپه‌های شنی نه تنها می‌توانند رشد کنند، حرکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند، بلکه در یک مطالعه جدید ثابت شده است که آن‌ها حتی می‌توانند "نفس بکشند".
به عبارت دیگر، محققان با استفاده از یک کاوشگر فوق حساس که چندین دهه طول کشید تا طراحی و ساخته شود، توانستند تپه‌های ریگی به طور منظم رصد کنند و سرانجام متوجه شودند که این تپه‌ها به شکل منظمی مقادیر کمی بخار آب را استنشاق و بازدم می‌کنند.
میشل لوژ کارشناس مهندس مکانیک از دانشگاه کرنل که حدود 40 سال قبل این مطالعه را آغاز کرده توضیح می‌دهد: "باد بر روی تپه جاری می‌شود و در نتیجه عدم تعادل در فشار محلی ایجاد می‌کند که به معنای واقعی کلمه هوا را مجبور می‌کند به داخل ریگ نفوذ پیدا کند؛ بنابراین ریگ مانند یک موجود زنده نفس می‌کشد."
این فرآیند "تنفس" در واقع می‌تواند بخشی از چیزی باشد که به میکروب‌ها اجازه می‌دهد حتی زمانی که آب مایع در دسترس نیست در اعماق تپه‌های ریگی به زندگی و حیات خود ادامه دهند.
در سطح تپه، کاوشگر تبخیر کمتری نسبت به پیش بینی دانشمندان اندازه گیری کرد. برای چنین منطقه‌ای بیش از حد خشک، شسته شدن رطوبت از تپه‌های ریگی و رفتن آن به جو، یک فرآیند شیمیایی نسبتاً کند بود.
لوژ می‌گوید: "این اولین باری است که می‌توان چنین سطوح پایینی از رطوبت را اندازه گیری کرد. حساسیت کاوشگر جدید یک شاهکار فناوری است که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا نحوه تبدیل زمین‌های کشاورزی به بیابان را با دقت بیشتری اندازه گیری کنند، فرآیندی که تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند."
لوژ همچنین هشدار می‌دهد: "اگر با همین سبک زندگی کنونی حیات را ادامه دهیم، آینده زمین، چیزی جر یک یک بیابان بزرگ نخواهد بود."
بنابراین، دانستن بیشتر در مورد نحوه عملکرد بیابان‌ها می‌تواند واقعا مفید باشد و این موضوع صرفاً برای درک بهتر عملکرد سیاره ما نیست. کاوشگر‌هایی که می‌توانند رطوبت درون ریگ را به دقت اندازه گیری کنند، می‌توانند به متخصصان کمک کنند تا نشانه‌های نامرئی آب را مثلاً در مریخ پیدا کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала