گلوبال تایمز: آمریکا روسیه را فریب داد اما عذرخواهی نکرد

© AP Photo / Mindaugas KulbisИстребитель ВВС США F-22 Raptor на авиабазе Зокняй, Литва
Истребитель ВВС США F-22 Raptor на авиабазе Зокняй, Литва - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2022
عضو شوید
یک نشریه‌ی چینی در گزارشی می‌نویسد: ایالات متحده آمریکا وعده عدم گسترش ناتو را زیر پا گذاشت و از روی غرور از روسیه عذرخواهی نکرد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه چینی Global Times در مقاله‌ی می‌نویسد که ایالات متحده وعده های داده شده به روسیه پس از پایان جنگ سرد مبنی بر عدم گسترش ناتو را نقض کرد ولی با این حال لازم ندانست عذرخواهی کند.
نویسنده مقاله معتقد است که واشنگتن و متحدانش فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک سوسیالیستی را به عنوان پیروزی خود و آغاز نظم جهانی جدیدی که در آن شروع به تسلط خواهند کرد، تلقی کردند. فرانسیس فوکویاما، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، این رویدادها را "پایان تاریخ" نامید.
دراین مقاله آمده است: "به دنبال همه این ها، ایالات متحده تعهدات خود را به روسیه پس از فروپاشی شوروی مبنی بر عدم گسترش ناتو زیر پا گذاشت."
به گفته این روزنامه نگار، تلاش های ناتو و اتحادیه اروپا برای تجاوز به حوزه های نفوذ روسیه باعث ایجاد وضعیت درگیری بین طرفین شد.
در ادامه گزارش نوشته شده است: "آمریکا با تقویت نقش ناتو، اروپا را محکم‌تر به ارابه خود می‌بندد. آمریکا با مسلط کردن موقعیت خود، اروپا را دچار تشدید بحران و جانبداری از یکی از طرفین جنگ می‌کند. هدف نهایی آمریکا این است که اروپا را دائماً تحت کنترل خود داشته باشد.
روزنامه نگار می‌نویسد: "این یک ویژگی منطقی نظریه روابط بین الملل است، همانطور که محقق برجسته جان میرشایمر بار ها به ​​تکرار می کند، آنها می خواهند یک کشور را به دام بیاندازند و آن را با یک اتحاد نظامی متخاصم محاصره کنند، که مسیر مستقیم درگیری است.
وی می‌گوید، غرب باید اکنون بابت این موضوع عذرخواهی کند، زیرا است که حق دارد طبق منطق "پایان تاریخ" این کار را انجام دهد.
این روزنامه نگار خاطرنشان کرد که گسترش غرب باعث تحریک حوادث " یورومیدان" در کی‌یف شد و موجی از ناسیونالیسم ضد روسی را ایجاد کرد که آغاز یک مبارزه ژئوپلیتیکی برای آینده اوکراین شد.
Здание Министерства иностранных дел РФ на Смоленской-Сенной площади в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2022
مهار روسیه هدف اصلی بلوک ناتو است
نویسنده در پایان گفت: "ایالات متحده و متحدانش، در غرور خود، از مصالحه امتناع کردند و یک واکنش زنجیره‌ای از وقایع منتهی به حوادث امروز را به راه انداختند.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
وزارت دفاع روسیه روز 25 فبروری ، تأکید کرد که نیروهای مسلح روسیه هیچ حمله موشکی، هوایی یا توپخانه ای به شهرهای اوکراین انجام نداده اند: زیرساخت های نظامی، تأسیسات دفاع هوایی، فرودگاه های نظامی و هوانوردی توسط تسلیحات با دقت بالا از کار افتاده اند. این وزارتخانه اطمینان داد که افراد غیرنظامی در اوکراین در خطر نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала