آیا امریکایی‌ها به‌دنبال اجرای "نقشه راه B" در افغانستان هستند؟

© AFP 2023 / Wakil Kohsarبازگشت کرملین
بازگشت کرملین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2022
عضو شوید
یک کارشناس مسائل افغانستان با تأکید بر اینکه کشورهای همسایه در مسئله افغانستان هماهنگی منطقه ای انجام می دهند، گفت: با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور پیشین امریکا و فرستاده ای پیشین امریکا برای افغانستان این احتمال می رود، که امریکایی ها در صورتی که موفق نشوند پلن B (نقشه دوم) خود را برای ناامنی مدیریت شده اجرایی خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مجتبی نوروزی در تحلیل خود نسبت به برگزاری سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان و طرح موضوعاتی مانند عادی سازی روابط با طالبان گفت: تصور نمی‌کنم عادی سازی به صورت بی قید و شرط باشد ضمن این که همه طرف ها بر تعهدات پیشین، تشکیل حکومت فراگیر، در نظر گرفتن نقش زنان ، آموزش و... تاکید کردند.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بحث مکانیزم ایجاد ارتباط مد نظر بوده و نه عادی‌ سازی و این مساله از سوی رسانه‌های نزدیک به طالبان مطرح شده است، در حالی که در این اجلاس بر تعامل بیشتر با حکومت تاکید شده تا منجر به این شود که امارت اسلامی در وضعیت واکنشی قرار گیرد.
دیدار و گفت و گوی وزیر خارجه پاکستان با زلمی خلیلزاد درباره افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.07.2021
دیدار و گفت و گوی وزیر خارجه پاکستان با زلمی خلیلزاد درباره افغانستان
این کارشناس مسائل افغانستان درباره اظهارات اخیر زلمی خلیل زاد نماینده پیشین امریکا در امور افغانستان در نشست امنیتی اسلام‌آباد همچنین بیان کرد: دو مساله اینجا مطرح است؛ مساله اول این که توافقنامه دوحه وجوه و اسناد پنهانی هم دارد که تعامل آمریکا با طالبان را در قالب اسناد پنهان دنبال می‌کند . نکته دوم این است که Plane B آمریکایی‌ها چیست در صورتی که موفق نشوند دولت همسو با خود را پایه ریزی کنند به سراغ Plane B یعنی ناامنی مدیریت شده می‌روند تا در قدرت قرار گیرند و به نوعی مدیریت بر کشورهای همسایه از جمله چین، روسیه و ایران داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: زلمی خلیل زاد همواره نقش مهمی را دارد ، اگر در چارچوب نگاه جمهوری خواهان به مسایل افغانستان نگاه کنیم دو دیدگاه وجود دارد نخست اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر این که مجدد به افغانستان بر می‌گردند و دیگر نقش زلمی خلیل زاد است که چه نوع نگاهی به مسائیل افغانستان دارند. نگاه ترامپ برای بازگشت به افغانستان برای این است که بتوانند ناامنی تثبیت شده را ایجاد کنند.
نوروزی در ادامه درباره این که ایران چه رویکردی نسبت به مسائل افغانستان دارد، گفت: چند تا اصل وجود دارد . اینکه ایران هر اقدامی انجام دهد در هماهنگی با کشورهای منطقه اتفاق خواهد افتاد. ایران اقدام جدیدی در داخل افغانستان نخواهد کرد. چه در به رسمیت شناساندن طالبان یا به انزوا کشاندن آن ها. در واقع نوعی هماهنگی منطقه ای در این مسئله وجود دارد که این سیاست بسیار هم درست است.
این کارشناس مسائل افغانستان خاطر نشان کرد: نشست هایی هم که در سه مرحله با حضور کشورهای همسایه افغانستان برگزار شده به جهت ایجاد هماهنگی های نسبی بوده علیرغم تعارض منافعی که کشورها دارند اما تأکید همیشگی ایران از ابتدا مبنی بر شکل گیری دولت فراگیر است و تا زمانی که طالبان این نوع حکومت را اعلام نکند و دولت تصویب نشود، ایران به سمت رسمیت شناختن آن نمی رود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала