رسانه: روسیه به سرعت در حال بیرون راندن آمریکا از خاور میانه است

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2022
عضو شوید
یک رسانه هنگ کنگی در مقاله‌ای می‌نویسد: روسیه به سرعت در حال "تنگ ساختن" ساحه نفوذ آمریکا در خاور میانه است.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه هنگ کنگی Asia Times می‌نویسد، روسیه در حال بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه است و نفوذ آمریکا در منطقه "در مقابل چشمان ما آب می‌شود".
مشکلات در روابط واشنگتن با خاورمیانه به ویژه با آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین آشکار شد. اگرچه همه متحدان منطقه‌ای آمریکا از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که اقدامات مسکو رسمی را محکوم می‌کند، حمایت کردند، اما تنها اسرائیل حداقل تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرد.
امتناع متحدان آمریکا در خاورمیانه از اعمال محدودیت بر روسیه هم نشان دهنده عدم تمایل این کشورها به مقاومت در برابر مسکو است که نفوذ آن را در منطقه به طرز محسوسی افزایش داده است و هم نارضایتی آنها از واشنگتن.
این نشریه اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در روابط با کشورهای خاورمیانه را برشمرده است. دراین گزارش توجه ویژه به صحبت های جو بایدن، رهبر آمریکا، متمرکز شده است که در جریان مبارزات انتخاباتی 2020 به شدت علیه عربستان سعودی صحبت کرد. او اعلام کرد که قصد دارد این کشور را به در فهرست "دولت های منزوی" قرار دهد. این موضع سیاست خارجی آمریکا پس از ریاست جمهوری بایدن تغییر نکرده است.
در سال های اخیر نوساناتی در روابط آمریکا و اسرائیل نیز وجود داشته است. تلاش های بایدن برای بازگرداندن توافق با ایران، همراه با هشدارهای آمریکا در مورد گسترش شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری، دوباره روابط آمریکا و اسرائیل را پیچیده کرده است. و افزایش نفوذ روسیه در سوریه و ایران، سبب شد تا اسرائیل در مقصر دانستن کرملین محتاطانه عمل کند.
بایدن در مورد احیای روابط بین ایالات متحده و مصر که از سال 2014 توسط رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی اداره می شود، برخورد سرد داشته است. در حالی که ایالات متحده به حمایت نظامی خود از قاهره ادامه می دهد، 130 میلیون دالر کمک نظامی را در جنوری متوقف کرد و این اقدام را با نگرانی ها در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور مرتبط دانست.
هشدار امریکا به کشورهای خاورمیانه در مورد همکاری با روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2021
هشدار امریکا به کشورهای خاورمیانه در مورد همکاری با روسیه
تنزل روابط بین آمریکا و ترکیه در ده سال گذشته نیز کاملاً آشکار شده است. سیاست های داخلی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان با انتقاد آمریکا مواجه شده است، در حالی که بسیاری ها در ترکیه آمریکا را به کودتای سال 2016 برای برکناری اردوغان متهم می کنند.
در پاسخ، استانبول رسمی روابط اقتصادی با مسکو را از طریق معاملات انرژی، افزایش تجارت و ترافیک توریستی تقویت کرده است. روسیه واردکننده اصلی ترکیه است و روابط اقتصادی آنها همچنان رو به بهبود است.
این نشریه در پایان چنین نتیجه گیری نموده است که دولت بایدن چیزی جدیدی ندارد که به متحدان خود در خاورمیانه ارائه دهد، بنابراین این خطر موجود است کشور های خاور میانه همچنان هر چه بیشتر از واشنگتن فاصله بگیرند.
گفتنی است پیش ازاین نشریه‌ی آمریکایی وال استریت ژورنال در مقاله‌ی به این نتیجه رسید که روسیه به سرعت جای آمریکا را در خاورمیانه می گیرد.
نشریه در این باره نوشت: هم‌پیمانان سابق آمریکا از جمله عربستان، امارات و اسرائیل پس از سیاست شکست‌خورده آمریکا به سمت مسکو متمایل شده‌اند.
این روزنامه همچنین گزارش داد، امارات از رای دادن به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت خودداری کرد و اسرائیل نیز در تلاش است تا مقابل مسکو قرار نگیرد.
وال استریت ژورنال نوشت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا میزان اهمیت منابع انرژی خاورمیانه برای اقتصاد جهان را درک نمی‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала