درمان دیابت نوع دو در آینده نزدیک با امواج فراصوت

© Flickr / Alisha VargasDiabetes test
Diabetes test - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2022
عضو شوید
مطالعه امیدوارکننده جدیدی نشان می‌دهد ممکن است بتوان روزی دیابت نوع دو را بدون مصرف دارو و با امواج فراصوت درمان کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، محققان در بین سه مدل جانوری متوجه شدند که با هدف قرار دادن خوشه‌های خاصی از اعصاب کبد که انسولین و گلوکز بیشتری ترشح می‌کنند، می‌توان این بیماری را درمان کرد.
محققان دانشگاه UCLA ایالات متحده در همکاری با مراکز دیگر مقاله‌ای در ژورنال نیچر منتشر کردند که شبیه‌سازی این روش درمانی با امواج فراصوت را در جانوران نشان می‌داد. محققان با این فناوری که "محرک فراصوت محیطی" یا pFUS نام دارد، توانستند پالس‌های قدرتمندی را به بافت خاصی از کبد بفرستند و اعصاب این ناحیه را برای ترشح هورمون‌های خاصی تحریک کنند.
این گروه توضیح دادند که این امواج را به بخشی از کبد به نام پورتا هپاتیس (porta hepatis) فرستادند که مسوول ارتباط کبد با مغز و نگهدارنده سطح گلوکز و سایر مواد مغذی کبد است. این مطالعه نشان داد که pFUS با موفقیت می‌تواند هیپرگلیسمی را در موش و خوک درمان کند.
متاسفانه در حال حاضر داروهای کمی برای درمان دیابت نوع دوم و کاهش انسولین وجود دارند. در مطالعه مشخص شد که سه دقیقه پرتودرمانی با امواج فراصوت در روز به مدت 4 هفته می‌تواند سطح گلوکز خون را در موش و خوک به حالت عادی برساند.
Девушка с глюкометром измеряет сахар в крови - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.03.2022
با نخستین علائم دیابت نوع 2 آگاه شوید
این مطالعات روی انسان‌ها هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و در حال حاضر مشکلات زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. کار با دستگاه‌های فراصوت امروزی برای درمان با روش pFUS به تکنیسین‌های ماهری نیاز دارد. محققان این مطالعه برای حل این مشکل توسعه ابزار ساده‌تری را پیشنهاد دادند تا بیمار بتواند به راحتی در خانه استفاده کند. با این حال، توسعه خود این ابزار سال‌ها طول می‌کشد.
مطالعاتی که در مراحل اولیه بالینی و آزمایش روی جانوران قرار دارند، هنوز سال‌ها با استفاده در زندگی واقعی فاصله دارند. با این حال، این مراحل نیز بخشی از فرایند مطالعه و توسعه دارو‌ها برای بهبود زندگی است و باید به نتایج آن‌ها امیدوار بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала