کشف ذرات میکروپلاستیک در عمیق‌ترین نقاط شش انسان‌

© Photo / unibirminghamscientists develop recyclable plastics based on sugars
scientists develop recyclable plastics based on sugars
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2022
عضو شوید
میکروپلاستیک‌ها یکی از جدیدترین معضلات بشریت محسوب می‌شوند. به‌تازگی دانشمندان آزمایشاتی را انجام داده‌اند که طی آن، مشخص شده تحتانی‌ترین نقاط شش انسان‌ از ذرات میکروپلاستیک در امان نیستند و این می‌تواند تهدید بزرگی برای سلامتی باشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، مدتی پیش اعلام شده بود که ذرات میکروپلاستیک در جریان خون برخی از داوطلبان یک آزمایش پیدا شده است و محققان اعلام کرده بودند که انسان‌ها هر ساله حدود 74 هزار ذره میکروپلاستیک را مصرف می‌کنند اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این ذرات چه تاثیراتی روی سلامتی ما دارند.
حالا دانشمندان با انجام آزمایشات جدیدی اعلام کرده‌اند که این ذرات نه تنها در جریان خون، بلکه در نقاط عمیق شش انسان‌ها نیز یافت می‌شوند. طی این تحقیقات، 39 ذره میکروپلاستیکی در شش داوطلبان پیدا شده است که شامل حال 11 نمونه از مجموع 13 نمونه زنده می‌شود.
از میان انواع پلیمرهای مربوط ذرات میکروپلاستیک پیدا شده در شش نمونه‌های مذکور، می‌توان به ده‌ها نوع اشاره کرد؛ از جمله پلی اتیلن که در ساخت کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی‌ها، لاستیک، لباس‌ها و موارد دیگری به کار می‌رود. هرچند مقدار این میکروپلاستیک‌ها ناچیز است، اما در بافت‌های عمیق‌تر شش افزایش پیدا می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که میزان آلودگی نقاط تحتانی شش نسبت به نقاط بالاتر بیشتر است.
یکی از متخصصان این پروژه از کشفیات جدید تیم خود حیرت‌زده است. او می‌گوید که این اتفاق شگفت‌آوری به شمار می‌آید، چرا که راه‌های هوایی به نقاط عمیق شش کوچک‌تر هستند و دسترسی به آن‌ها سخت‌تر خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رفت که ذرات کشف شده در این نقاط توسط فیلترهای شش به دام بیفتند؛ اما چنین چیزی رخ نداده است.
هنوز مشخص نشده که وجود ذرات میکروپلاستیک در این نواحی شش می‌تواند تا چه حد برای بدن ما خطرناک باشند. در هر صورت کاملا مشخص است که حضور آن‌ها در سطحی‌ترین لایه‌ها شش نیز خوب به نظر نمی‌رسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала