آیا جنگ در اوکراین مانند افغانستان طولانی خواهد شد؟

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر Российская военная техника движется по дороге у границы с Украиной в Белгородской области, Россия
Российская военная техника движется по дороге у границы с Украиной в Белгородской области, Россия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل بین‌المللی افغانستان، مقایسه جنگ اوکراین و افغانستان را نادرست خواند.
سرگی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، گفته است که ناتو می‌خواهد اوکراین را مانند افغانستان برای روسیه تبدیل کند.
وی خاطرنشان کرد که ناتو همانطور که "استراتژیست های" امریکایی تاکید می کنند، باید تلاش کند اوکراین را به چیزی مانند افغانستان برای روسیه تبدیل کند.
آیا جنگ در اوکراین مانند افغانستان طولانی خواهد شد؟
چنین مقایسه ای چقدر درست است؟
درپاسخ به این سوال، فرهاد ابرار کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت که ساختار نظام بین‌الملل ساختاری هم‌سو با دنیای غرب است، سایر نظام‌های شکل‌گرفته چه از نوع اروپایی یا جهانی آن در حقیقت تلاشی بوده‌است تا غرب به مناطق دیگر به‌نحوی استیلایی داشته‌باشد.
آقای ابرار افزود: "یکی از چندین دلیلی‌که روس‌ها به اوکراین عملیات نمودند به‌باور من ایجاد تغییر در همین ساختار بوده‌است. روس‌ها با علیات به اوکراین شدیدن به‌دنبال این استند تا هژمونی امریکا را به چالش کشیده و زمینه را برای هم‌چون کُنشی به دیگر قدرت‌های بزرگ مانند چین مساعد سازند. اگر روسیه بتواند این جنگ را ببرد بدون شک ساختار کنونی نظام بین‌الملل که به‌واسطه ایالات متحده امریکا پسأ فروپاشی اتحاد جماهیر شوری زیر نام نظم نوین جهانی شکل‌گرفته بود؛ فروپاشیده خواهد شد."
Местные жители в Волновахе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2022
آیا اوکراین به افغانستان دوم مبدل خواهد شد
این کارشناس مسائل بین‌المللی در مورد اینکه آیا جنگ در اوکراین مانند افغانستان طولانی خواهد شد، خاطرنشان کرد که ادامه جنگ به بستگی سیاست‌های دو طرف و در کنار این به چگونگی عمل‌کرد عوامل خارجی در این جنگ دارد.
او گفت: "اگر دو طرف بر سر مسایل برجسته‌ی هم‌چون عدم عضویت اوکراین به ناتو، شناساسی استقلال کریمیه، دونتسک و لوهانسک به‌توافقاتی دست‌یابند، من فکر می‌کنم این جنگ مراحل پایانی خود را تجربه خواهد کرد، اما اگر اوکراین این خواست‌ها نپذیرد، جنگ روسیه و اوکراین احتمالن ماه‌ها طول خواهد کشید. عدم توافق میان دو طرف عوامل بیرونی این جنگ را بیش‌تر فعال خواهد ساخت، تا جای‌که گزارشاتی از حضور مزدوران جنگی بارها در جنگ اوکراین- روسیه در این اواخر نشر شده‌‌است و غرب به‌خصوص آمریکا و بریتانیا به‌دنبال کمک‌های تسلیحاتی و مالی به اوکراین برآمده‌اند، این خود جنگ در اوکراین را شعله‌ور نگه خواهد داشت."
Председатель Государственной Думы России Сергей Нарышкин - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.04.2022
ناریشکین: ناتو می‌خواهد اوکراین را مانند افغانستان برای روسیه تبدیل کند
به باور آقای ابرار طولانی شدن جنگ سناریوی تبدیل شدن اوکراین به سوریه را می‌تواند به‌وجود بیآورد اما اوکراین شبیه به سوریه نخواهد شد، زیرا این جنگ چنان طولانی نخواهد شد که سوریه‌ای دوم شکل بگیرد، چون روسیه تمایل به‌طولانی شدن این جنگ ندارد، بخاطریکه به‌لحاظ اقتصادی دچار ضعف و سرانجام فروپاشی خواهد شد.
در اخیر این کارشناس افغانستانی مقایسه کردن جنگ اوکراین با افغانستان غیر درست خواند و گفت: چنین مقایسه‌ای در شرایط کنونی درست نیست، زیرا نشانه‌های قوی از توافق احتمالی میان دو طرف وجود دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала