غرب: عملکرد طالبان با تضمین‌هایی که داده‌اند در تضاد است

© Photo / twitter/Qahar.Bهیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد
هیئتی از مقامات ارشد حکومت طالبان عازم ترکیه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.04.2022
عضو شوید
نمایندگان کشورهای غربی در رأس ایالات متحده می‌گویند عادی‌سازی روابط جامعه جهانی با طالبان بستگی به اقدامات این گروه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، نمايندگان ويژه‌ی اتحاديه‌ی اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ناروی، بريتانيا و ايالات متحده در یک اعلامیه‌ی مشترک گفته‌اند که پیشرفت در عادی‌سازی روابط جامعه بین‌المللی با طالبان به اقدامات و به اجرای تعهدات این گروه بستگی دارد.
آنان به تازگی در نشستی در بروکسل در مورد وضعيت افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند. در این نشست دیبرا لاینز، نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در افغانستان نیز حضور داشته است.
در اعلامیه نشرشده آمده که این گفت‌وگوها نشست‌های فنی با بانک جهانی و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف را نیز شامل بوده است.
این کشورها از طالبان خواسته‌اند که مانع ارایه کمک‌های بشردوستانه نشوند و به گونه فوری ممنوعیت آموزش دختران در سطح متوسطه و لیسه را لغو کنند.
به گفته نماینده‌گان این کشورها، تصمیم طالبان برای بسته‌ماندن مکاتب دخترانه خلاف تضمین‌هایی است که آنان به مردم افغانستان و جامعه جهانی داده بودند.
آنان هشدار داده‌اند که هر نوع کمک بین‌المللی به عملی‌شدن این تضمین‌ها بسته‌گی دارد.
نماینده‌گان این کشورها همچنان روند عادی‌سازی روابط با طالبان را نیز به عملی‌شدن تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان و جامعه جهانی وابسته خوانده‌اند.
این کشورها در ادامه نگرانی‌های شدیدشان را در مورد تداوم برخوردهای سیستماتیک طالبان علیه حقوق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم ابراز کرده‌اند.
به گفته نماینده‌‌گان امریکا و کشورهای اروپایی، قتل‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدشدن، آزار فزیکی، شکنجه، محدودکردن فضای فعالیت‌های مدنی و جلوگیری از تجمعات مسالمت‌آمیز بخشی از این برخوردهای طالبان است.
این کشورها در اعلامیه‌شان نقض حقوق زنان و دختران افغانستان و تجاوز بر این حقوق، از جمله محدودیت رفت‌وآمد و محرومیت از فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی را محکوم کرده‌اند.
افزون بر این، نماینده‌گان امریکا و کشورهای اروپایی برای افغانستان از محدودیت آزادی عقیده و بیان در این کشور، به‌ویژه سرکوب رسانه‌ها، اعمال محدودیت‌ها بر خبرنگاران، بازداشت‌های ناعادلانه و منع فعالیت رسانه‌های بین‌المللی در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.
این کشورها یک روند سیاسی فراگیر و معتبر را برای مشارکت معنادار زنان، گروه‌های مذهبی و اقلیت‌ها در افغانستان بااهمیت دانسته و بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید کرده‌اند.
به باور امریکا و کشورهای اروپایی، تعامل منظم طالبان با دیگر رهبران سیاسی و اعضای جامعه مدنی در کشور که سبب فراگیرشدن نظام و اعاده حقوق شهروندان افغانستان شود، ضروری است.
نماینده‌گان این کشورها در ادامه دیدارهای‌شان، روی چالش‌های اقتصادی افغانستان، به ویژه مشکل نقدینه‌گی در کشور نیز گفت‌وگو کرده و بر ایجاد فضای مساعد برای سرمایه‌گذاری و دیگر فعالیت‌های اقتصادی تأکید داشته‌اند.
این کشورها ابراز امیدواری کرده‌اند که طالبان به تعهدات‌شان در قبال مبارزه با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر عمل کنند.
در بخشی از این اعلامیه تأکید شده است که طالبان باید به آزادی رفت‌وآمد احترام کامل بگذارند و مانع سفر امن و منظم افغان‌ها به خارج از کشور نشوند.
این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای اخیر، موارد زیادی نقض تعهدات طالبان به مردم افغانستان و جامعه جهانی رخ داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала