کشف روشی برای 30 سال جوانتر شدن

© Depositphotos.com / EvgenyatamanСтадии старения кожи
Стадии старения кожи - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2022
عضو شوید
دانشمندان انگلیس با ابداع روشی جدید موفق شدند سلول‌های پوست را مهندسی کرده و آن‌ها را تا 30 سال جوان‌تر کنند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان موسسه بابراهام در بریتانیا با انجام یک مطالعه،و راهی برای جوان سازی پوست انسان تا 30 سال را یافته اند که روند پیری سلول ها را بدون از دست دادن عملکردهای کلیدی معکوس می‌کند.
نویسندگان این مطالعه می‌گویند: "درک ما از پیری در سطح مولکولی در دهه گذشته پیشرفت زیادی کرده است و تکنیک‌هایی را به وجود آورده است که به محققان اجازه می‌دهد تغییرات بیولوژیکی مرتبط با افزایش سن را در سلول‌های انسانی اندازه گیری کنند."
متخصصان توانستند تا حدی عملکرد سلول های قدیمی را بازیابی کنند و شاخص های مولکولی سن بیولوژیکی را به حالت جوانتر برسانند. انجام این کار با کمک تعادل بین برنامه ریزی مجدد سلول ها و حفظ فعالیت اصلی آنها امکان پذیر بود.
شاخص های سن سلولی بر اساس پارامترهایی مانند ساعت اپی ژنتیک (کل علائم DNA اپی ژنتیک) و رونوشت (مجموع تمام ژن های سنتز شده توسط سلول) تعیین شد.
چیزی که این تحقیق را به‌ویژه قابل توجه می‌کند این است که سلول‌های پوستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که از نظر بیولوژیکی 30 سال جوان‌تر شوند، اما تمام عملکرد‌هایی که آن‌ها را در وهله اول به عنوان سلول‌های پوستی می‌سازد، حفظ می‌شوند.
هنوز دانشمندان به طور کامل درک نکردند که مکانیسم برنامه ریزی مجدد گذرای مرحله بلوغ چگونه کار می‌کند، اما آن‌ها فکر می‌کنند که بخش‌های کلیدی خاصی از ژنوم که به کنترل هویت سلول کمک می‌کند، ممکن است بتواند از برنامه ریزی مجدد فرار کند.
تعداد زیادی از مسائل مربوط به سلامتی مرتبط با افزایش سن از بیماری قلبی گرفته تا آلزایمر وجود دارد که با افزایش سن باید با آن‌ها مقابله کرد. بنابراین، تحقیقاتی که در اینجا ذکر شده است می‌تواند در آینده برای یافتن راه‌هایی برای مقابله با پیشرفت این مسائل مفید باشد.
این رویکرد نویدبخش، کشف ارزشمندی است که می‌تواند افق درمانی شگفت انگیزی را باز کند.
نتایج این تحقیق جالب توجه در نشریه eLife منتشر شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала