تحریم سوخت هسته‌ای روسیه تأمین برق برای 100 میلیون نفر را تهدید می‌کند

© Fotolia / peerawat444برخی از جزئیات افزایش قیمت برق در ایران
برخی از جزئیات افزایش قیمت برق در ایران  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2022
عضو شوید
منابع اروپایی گزارش کردند، تحریم‌های غرب علیه واردات منابع سوخت هسته‌ی از روسیه می‌تواند 100 میلیون اروپایی را از نعمت داشتن برق محروم کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه (seznamzpravy) جمهوری چک در گزارشی نوشت: اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه برق هسته‌ای روسیه که در رآکتورهای اروپایی فعال است، اعمال کند، می‌تواند به قطع برق 100 میلیون نفر از مردم اروپا منجر شود.
در گزارش آمده است: در کشورهای اروپایی که پیش‌تر بخشی از بلوک سوسیالیستی بودند، برق به‌وسیله رآکتورهای هسته‌ای تولیدشده بر اساس فناوری شوروی تولید می‌شود و سوخت این رآکتورها را روسیه تأمین می‌کند. طبعاً تحریم روسیه و احتمال واکنش مسکو در زمینه قطع منابع انرژی چالش بزرگی را در زمینه تأمین منابع انرژی برای کشورهای اروپایی به وجود می‌آورد.
روزنامه می‌افزاید: تلاش برای فسخ زودهنگام قراردادها با روسیه می‌تواند خانه‌های 100 میلیون اروپایی را در کشورهایی که به نیروگاه‌های هسته‌ای به‌عنوان مهم‌ترین منبع انرژی پاک متکی هستند، در معرض خاموشی قرار دهد.
به گفته کارشناسان در کشورهای اروپایی از فنلاند گرفته تا بلغارستان، رآکتورهای سبک شوروی حدود 40 درصد انرژی برق را تأمین می‌کنند. این در حالی است که به نظر می‌آید یافتن جایگزینی برای تأمین سوخت هسته‌ای روسیه ممکن است سال‌ها طول بکشد.
آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا به شدت به سوخت‌های فسیلی روسیه وابسته است و تخمین زده می شود 55 درصد گاز و 40 درصد نفت و زغال سنگ خود را از روسیه وارد کند.
پیش از این اتحادیه اروپا بسته پنجم تحریم های ضد روسیه را در رابطه با عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین به تصویب رساند. بر اساس آن، اتحادیه اروپا از آگوست 2022 ممنوعیت واردات زغال سنگ و سایر سوخت های فسیلی جامد را در صورت صادرات آنها از روسیه اعلام کرده است.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала