محققان: نپتون به طور مرموزدر حال سرد شدن است

© Photo / NASAموجودیت شواهد سیارات ناپدیدشده
موجودیت شواهد سیارات ناپدیدشده  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2022
عضو شوید
اخترشناسان می‌گویند مشاهدات دو دهه گذشته از سیاره نپتون نشان می‌دهد که نیم کره جنوبی این سیاره از 15 سال گذشته به طرز مرموز و غیرمعمولی در حال سرد شدن است.نپتون در حال سردتر شدن است و دانشمندان دلیل آن را نمی دانند
به گزارش اسپوتنیک، ستاره شناسان ناسا با استفاده از داده‌های تلسکوپ بسیار بزرگ (ESO (VLT، تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، تلسکوپ سوبارو، تلسکوپ کک، تلسکوپ جنوبی و شمالی جمینی، توانسته اند تصویری کامل از روند تغییر دمای نپتون را در دو دهه گذشته به ثبت برسانند و، اما این اطلاعات به گونه‌ای شگفت انگیز نشان می‌دهد که از 15 سال گذشته، نیم کره جنوبی این سیاره به صورت غیرعادی در حال سرد شدن است.
اگرچه نپتون سیاره‌ای بسیار دور دست در منظومه شمسی محسوب می‌شود، اما این سیاره دارای جوی بسیار پایدار است و همچون زمین ، هنگام چرخش به دور خورشید، فصول را تجربه می‌کند. با این حال، یک فصل نپتون حدود 40 سال و یک سال نپتونی، 165 سال زمینی طول می‌کشد. از سال 2005 در نیمکره جنوبی نپتون تابستان بوده است.
مایکل رومن، ستاره شناس دانشگاه لستر و همکارانش مشتاق بودند که دمای هوا پس از انقلاب تابستانی جنوبی این سیاره و چگونگی تغییرات آن را رصد کنند.
محققان داده‌های چندین تلسکوپ بزرگ جهان را بررسی کردند تا بفهمند دمای نپتون از زمان اولین اندازه‌گیری‌های نسبتاً دقیق در سال 2003 چگونه تغییر کرده است. در این تحقیق آن‌ها نزدیک به 100 تصویر مادون قرمز از نپتون را که در یک دوره 17 ساله گرفته شده بودند، بررسی کردند. ستاره شناسان می‌گویند: "از آنجایی که نپتون را در تابستان جنوبی رصد می‌کنیم، اساساً انتظار داریم که دما به مرور زمان به آرامی گرم‌تر شود".
آنها می‌گویند: "اما آنچه ما دیدیم این بود که در طی 15 سال، دما حدود 8 درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است."
دکتر گلن اورتون، دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، گفت: "داده‌های ما کمتر از نیمی از فصل نپتون را پوشش می‌دهند، بنابراین هیچ‌کس انتظار نداشت که تغییرات بزرگ و سریعی را ببیند".
ز آنجایی که نپتون تقریباً 4.5 میلیارد کیلومتر دورتر از ما و بسیار سرد است، میانگین دمای سیاره به حدود منفی 220 درجه سانتیگراد می‌رسد، و همین اندازه گیری دمای آن از زمین را بسیار دشوار می‌کند.
پروفسور لی فلچر، ستاره شناس دانشگاه لستر، می‌گوید: "این نوع مطالعه تنها با تصاویر حساس از تلسکوپ‌های بزرگی مانند VLT که می‌توانند نپتون را به وضوح رصد کنند، امکان پذیر است، و گرفتن این تصاویر تنها در 20 سال گذشته امکانپذیر شد".
نتایج این یافته‌ها در مجله Planetary Science منتشر شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала