گزارش حقوق ‌بشر: معافیت عاملان نقض حقوق بشر در حکومت پیشین افغانستان امر رایج بود

© Photo / M.Naderiمرتضوی: فرماندهان محلی بر اساس قانون شورای امنیت ملی افغانستان دستگیر می شوند
مرتضوی: فرماندهان محلی بر اساس قانون شورای امنیت ملی افغانستان دستگیر می شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2022
عضو شوید
در حکومت پیشین افغانستان، بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر بودند، یک امر رایج بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، وزارت امور خارجه‌ی امریکا در گزارش سالانه‌ خود درباره‌ وضعیت حقوق بشر در جهان گفته است که در حکومت پیشین افغانستان، بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر بودند، یک امر رایج بود.
در این گزارش که روز سه‌شنبه (۲۳ حمل) منتشر شده، آمده است که امریکا طالبان یا نهاد دیگری را به‌عنوان دولت افغانستان به رسمیت نشناخته است و تمام ارجاعات گزارش به "حکومت قبل از ۱۵ اگست" اشاره دارد.
در بخشی از این گزارش آمده است که بی‌توجهی گسترده به حاکمیت قانون و معافیت رسمی برای کسانی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، امری رایج بود. به نقل از این گزارش، دولت اشرف‌ غنی، به‌طور مداوم یا مؤثر تخلفات مقام‌های از جمله نیروهای امنیتی را مورد تحقیق یا پیگرد قانونی قرار نداد.
ادامه اعتراضات زنان کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2022
دیده‌بان حقوق بشر: نقض حقوق زنان در افغانستان هشداری به زنان در سراسر جهان است
در بخش دیگر این گزارش با اشاره به موارد نقض حقوق بشر پس از ماه ۱۵ آگست آمده است که باوجود فرمان عفو عمومی طالبان برای مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین، مواردی متعددی از قتل‌های تلافی‌جویانه طالبان در طول سال گزارش شده است.
پیش از این نتایج یک گزارش تحقیقی روزنامه‌ی تایمز که‌ به‌تازگی نشر شده، نشان می‌دهد که تنها در شش ماه نخست حکومت طالبان، ۴۹۰ نظامی و کارمند حکومت پیشین به دست این گروه کشته و یا ناپدید شده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала