پنج نشانه اولیه لخته شدن خون

© Depositphotos.com / Artur Kamalovگلوبول قرمز خون
گلوبول قرمز خون - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2022
عضو شوید
تیمی از محققان در یک مطالعه جدید تورم یا قرمزی دست و پا را از علائم اولیه ترومبوز دانستند.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از متخصصان در یک مطالعه که در نشریه ETNT منتشر شده است اعلام کردند که پنج علامت اولیه وجد دارد که لخته شدن خون را نشان می‎‌دهد.
پزشکان تورم یا قرمزی دست و پا را یکی از علائم اصلی بیماری خطرناک ترومبوز یا لخته شدن خون را می‌دانند. دکتر جفری بارنز، متخصص طب عروقی می‌گوید: "معمولاً یک لخته خون در در یکی از رگ‌های عمیق پا ایجاد می‌شود و این لخته خون خطرناک است، زیرا می‌تواند به قلب یا ریه‌های فرد برسد".
متخصصان، تنگی نفس را دومین علامت احتمالی لخته شدن خون می دانند. تنگی نفس به ویژه برای بیمارانی که قبلا لخته خون در ریه های خود داشته اند خطرناک است که به آن آمبولی ریه (PE) می گویند. در این مورد، این علامت ممکن است نشان دهنده فشار خون مزمن ترومبوآمبولیک ریوی باشد که به اختصار CTEPH نامیده می شود. اگر اقدامات به موقع انجام نشود، ممکن است فردی با چنین تشخیصی جان خود را از دست بدهد.
درد قفسه سینه بیانگر وجود یک مشکل است، ولی فهمیدن اینکه آیا این لخته خونی ناشی از حمله قلبی، آمبولی ریوی یا صرفا سوءهاضمه است، دشوار می‌­باشد.
مایکل تران، متخصص قلب و عروق؛ درد و تیر کشیدن قفسه سینه، را علامتی خطرناک می‌داند. وی می‌گوید درد قفسه سینه می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها از جمله تشکیل لخته خون باشد. درد قفسه سینه علامت مهمی است که باید جدی گرفته شود، چرا که وجود یک لخته خون که وارد ریه‌ها می‌شود می‌تواند آن‌قدر خطرناک باشد که حتی مرگ ناگهانی بر اثر ایست قلبی بدهد.
یک متخصص جراح عروق، می‌گوید اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های منظم نیز می‌تواند ناشی از لخته شدن خون باشد. در این حالت، تشنج می تواند با دردهای ناخوشایندی همراه باشد که با گذشت زمان نه تنها کمتر نشده، بلکه شدیدتر می شوند.
به گفته کارشناسان، کووید-19 را که عواقب شدید آن با افزایش لخته شدن خون همراه است، نباید نادیده گرفت. دکتر علی امینیان، سرپرست تیم تحقیق و مدیر مؤسسه متابولیک کلینیک کلیولند با بیان اینکه ویروس کرونا بیشتر اندوتلیوم (دیواره سلولی رگ‌های خونی) را آسیب می‌زند در نهایت می‌تواند منجر به ترومبوز و مرگ بیمار شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала