علائم تاریک مرگ "نظم جهانی" آمریکایی

© Depositphotos.com / СarlosphotosФлаг США
Флаг США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.04.2022
عضو شوید
یک کارشناس مسائل سیاسی، سرد شدن روابط آمریکا با خاورمیانه را "علائمی تلخ" برای آمریکا دانست.
به گزارش اسپوتنیک، استفان کوک، ستون نویس و دانشمند علوم سیاسی در مقاله خود برای مجله فارین پالیسی می نویسد: سرد شدن روابط بین ایالات متحده و متحدان سنتی آن در خاورمیانه بیانگر "علائم تاریک" مرگ "نظم جهانی" آمریکایی است.
به گفته وی، مطالبی که در رسانه ها در مورد بحران در روابط آمریکا با شرکای خاورمیانه ای آن منتشر می‌گردد "چنین تفکراتی را ایجاد می‌کند".
به گفته کوک، این واقعیت که مقامات سعودی و امارات اخیراً تماس های تلفنی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را نادیده گرفتند، به این معنی است که ریاض و ابوظبی دیگر ادعاهای واشنگتن مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای تأمین امنیت آنها را باور ندارند.
کوک ادامه می دهد که در عین حال، عربستان سعودی و امارات تنها بخشی از مشکل هستند. اسرائیل به صراحت اعلام کرده است که به هیچ توافقی با ایران در مورد برنامه هسته ای پایبند نخواهد بود. مصر نیز به نوبه خود در سال های اخیر شروع به خرید مدرن ترین سلاح های روسی کرده و همچنان به "بازی" در مورد چین ادامه می دهد.
به گفته کارشناس، معلوم می‌شود که علی‌رغم مبارزه طولانی‌مدت مقامات آمریکایی برای اجماع نظردر منطقه، گزینه فعلی آن از مشارکت آمریکا دلالتی ندارد. به گفته کوکواقعیت این است که روابط با این کشورها یادگاری از گذشته است و آنها در دوره هایی ساخته شده اند که مدت ها از آن می‌گذرد.
نویسنده خاطرنشان می کند، بنابراین، منافع کلیدی که ایالات متحده به خاطر آنها به خاورمیانه آمده است - تضمین عرضه نفت و تضمین امنیت اسرائیل - تا حدودی اهمیت خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد که ایالات متحده و دوستانش در منطقه به سادگی به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر منافع آن‌ها منطبق نیست. مقامات واشنگتن و پایتخت‌های خاورمیانه می‌توانند رابطه‌ای را که بر اساس دستورالعمل‌های جدید، اما اهداف آمریکا در حال از دست دادن است، تغییر دهند.
کوک می‌نویسد: "مقابله با چین و روسیه یا ادغام ایران در منطقه برای تقویت ثبات آن - هیچ‌کس به اینجا علاقه‌ای ندارد".
نویسنده این مقاله در پایان می‌گوید: "شاید به‌طور دقیق‌تر، این تغییرات را "نشانه‌های بد" نامید که خبر از مرگ نظم جهانی آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم و عدم اطمینانی که جایگزین آن خواهد شد، می‌دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала