ارزیابی چین از رویارویی روسیه با "سلاح مالی" امریکا

© Sputnik / Михаил Воскресенский /  مراجعه به بانک تصاویر Банк России
Банк России - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2022
عضو شوید
"سیو ونهونگ، پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی چین در مصاحبه که با روزنامه دولتی گلوبال تایمز، داشت، گفت که افزایش سهم یوان در ذخایر روسیه پاسخی به استفاده ایالات متحده امریکا از دالر به عنوان یک "سلاح مالی" است و همچنین نشان دهنده نزدیکی اقتصادی مستمر مسکو به شرق است.
به گزارش اسپوتنیک، این روزنامه با استناد به تحلیلگران خاطرنشان می‌کند، در نتیجه بحران اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی پس از آن، روسیه نگاه خود را به شرق معطوف کرد. از جمله بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، سهم یوان در ذخایر ارزی این کشور در مقایسه با ارقام اول ماه جنوری از 12.8 درصد به 17.1 درصد افزایش یافته است.
در این مقاله آمده است: روسیه احتمالاً زیاد به تکمیل ذخایر ارزی خود با یوان چین ادامه خواهد داد و در عین حال وابستگی خود را به دالر امریکا در میان مدت و بلندمدت کاهش خواهد داد.
به گفته پژوهشگر چینی، اقدامات بانک مرکزی روسیه حاکی از عدم اعتماد به دالر امریکا است که ایالات متحده از آن نه به عنوان یک ارز قابل اعتماد برای پرداخت های بین‌المللی، بلکه به عنوان یک "سلاح مالی" استفاده می‌کند. وی یادآور شد که مسکو پس از سال 2014 تلاش های خود را برای دالرزدایی افزایش داد و تا تابستان 2018 میلادی از شر بیشتر اوراق قرضه ایالات متحده خلاص شد.
ونهونگ افزود: تحریم‌های جامع بی‌سابقه‌ای که غرب علیه روسیه تحمیل کرده، این کشور را مجبور می‌کند اقتصاد خود را به سمت شرق و به سمت منطقه آسیا و اقیانوسیه سوق دهد.
این کارشناس خاطرنشان کرد، افزایش سهم یوان در ذخایر روسیه نشان دهنده پتانسیل قابل توجهی برای توسعه تجارت دوجانبه روسیه و چین و اعتماد مسکو به شکوفایی اقتصادی چین است.
از جمله حجم تجارت دوجانبه روسیه و چین در سال 2021 با 35.9 درصد افزایش و برای اولین بار از مرز 140 میلیارد دالر عبور کرده و در مجموع به 146.8 میلیارد دالر رسید.
این روزنامه نتیجه می‌گیرد که در عین حال، چین برای دوازدهمین سال متوالی شریک تجاری اصلی روسیه باقی می‌ماند.
Billetes de dólares  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2022
چشم انداز فایننشال تایمز در خصوص "مرگ" دالر
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد. رئیس‌جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала