روسیه به عنوان ناظر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حفظ شد

© REUTERS / Denis BalibouseПустые кресла американской делегации во время сессии Совета по правам человека в ООН
Пустые кресла американской делегации во время сессии Совета по правам человека в ООН  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2022
عضو شوید
معاون وزیر امور خارجه گفت: روسیه همچنان به عنوان ناظر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، که مسکو در مقام ناظر در شورای حقوق بشر سازمان ملل باقی مانده است که به آن فرصت هایی می دهد که با اختیارات کشورهای عضو شورای حقوق بشر قابل مقایسه است.
روز شنبه 16 اپریل معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما به معرفی ابتکارات خود ادامه خواهیم داد، در روند مذاکرات در مورد پیش نویس قطعنامه ها شرکت خواهیم کرد، سخنرانی ها و بیانیه ها را بیان خواهیم کرد.
روسیه عضویت شورای حقوق بشر را در سازمان ملل دریافت کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2020
روسیه عضویت شورای حقوق بشر را در سازمان ملل دریافت کرد
ورشینین افزود: به عبارت دیگر، ما می‌توانیم موضع روسیه را در مورد موضوعات بین‌الملل به جامعه بین‌الملل - هرچند در شرایط پیچیده‌تر منتقل کنیم.
این دیپلمات خاطرنشان کرد، که روسیه با پایان دادن به عضویت خود در برجام پیش از موعد مقرر، اجازه تضییع حقوق در شورا را نداد و از "سناریوی لیبیایی" اجتناب کرد.
ورشینین یادآور شد، که شورا در سال 2011 عضویت لیبیا را به حالت تعلیق درآورد و آن را از تمام اختیارات سلب کرد. هیئت لیبیایی فقط می توانست در اتاق جلسه حضور داشته باشد. به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه، روسیه نمی تواند به چنین گزینه ای راضی باشد. اگر روسیه با سناریوی لیبیا در 7 اپریل موافقت می کرد، ما در واقع برای یک سال و نیم باقیمانده از عضویت خود در شورای حقوق بشر، یک "رد صلاحیت" مشابه دریافت می کردیم.
ورشینین تصریح کرد: نقش یک تماشاگر خاموش به ما محول میشد - نه بیشتر.
این دیپلمات کمپین واشنگتن برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را "تئاتر پوچ" خواند، زیرا خود ایالات متحده به نظر او اصول دموکراسی و برابری را که آنها اعلام می کنند رعایت نمی کند.
در 7 اپریل، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حالت تعلیق درآورد. در همان روز روسیه پیش از موعد از شورای سازمان خارج شد.
در عین حال، گنادی کوزمین، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد، که خاتمه زودهنگام عضویت، انحراف از تعهدات بین المللی روسیه در حوزه حقوق بشر نیست. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، هشدار داد که حذف روسیه از مشارکت در شورای حقوق بشر می تواند برای کل سازمان ویرانگر باشد.
وی خاطرنشان کرد، که روسیه نقش متعادل کننده مهمی در برجام ایفا می کند و حذف آن از شورا بسیاری از کشورهای در حال توسعه را از داشتن یک حامی محروم می کند.
آندره کورتونوف، رئیس شورای امور بین الملل روسیه در مصاحبه با ایزوستیا، حذف فدراسیون روسیه از شورای حقوق بشر سوریه را تصمیمی سیاسی خواند که منعکس کننده نظر اکثریت اعضای این سازمان در مورد عملیات ویژه روسیه در دونباس است.
از 24 فیبروری که اعلام شد، روسیه با فشارهای دیپلماتیک از سوی کشورهای غربی از جمله در زمینه تعامل با سازمان ملل مواجه بوده است. به این ترتیب، بریتانیا در 4 اپریل از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بوخا به روسیه امتناع کرد که واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد آن را اقدامی بی سابقه خواند. مسکو خاطرنشان کرد که وظایف عملیات ویژه شامل غیرنظامی کردن و نازی زدایی است که اجرای آن برای تضمین امنیت روسیه ضروری است. این تصمیم به دلیل تشدید وخامت منطقه در نتیجه گلوله باران توسط ارتش اوکراین گرفته شد. مقامات جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک از تخلیه ساکنان به فدراسیون روسیه خبر دادند و در 21 فیبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمانی را امضا کرد که استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می شناسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала