گزارشگر سازمان ملل بر بررسی نقض حقوق بشر در افغانستان تاکید کرد

© Photo / SR_AfghanistanUN Special Rapporteur Richard Bennett
UN Special Rapporteur Richard Bennett - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2022
عضو شوید
گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که در سفراش به افغانستان موارد نقض حقوق بشر را به گونه جدی بررسی خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ریچارد بنت، در یک گفتگوی ويژه با طلوع نيوز می‌گويد که ادعا های شکنجه، ناپدید شدن ها و بازداشت‌ها را در افغانستان را به شمول بازداشت، شکنجه و قتل کارمندان دولت پیشین افغانستان از نزدیک بررسی خواهد کرد و یافته هایش را با سازمان ملل متحد شریک خواهد ساخت.
ریچادر بنت می‌گوید که کارش را در باره حقوق زنان، آزادی بیان، اقلیت ها و بررسی ادعا های خشونت‌ها در ماه می سال روان میلادی آغاز خواهد کرد.
ریچادر بنت، گزارشگر سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان، گفت: "بدون شک که من نظارت خواهم کرد تا در باره این خشونت ها معلومات دریافت کنم. این بخش مهم از کار من است. می خواهم قابل دسترس باشم و روش های خویش را تنظیم کرده و کار خود را در ماه می آغاز کنم. من به این موارد و ادعای جدی خواهم پرداخت و آن را به گونه مستقلانه بررسی خواهم کرد".
آقای ریجارد بنت متعهد بودن طالبان به معاهدات بین‌المللی مهم و به سود افغانستان می‌داند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از طالبان می‌خواهد که به معاهدات جهانی پابند بماند زیرا به گفته او این تعهدات به سود حکومت کنونی در افغانستان نیز است.
ریچادر بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان، می گوید: "بدون در نظر داشت حکومت ها، به دولت ها بر می گردند. بنا بر این، این تعهدات هنوز قابل تطبیق استند. شما می پرسید اینکه آیا من مطمینم که می توانم حاکمان کنونی را بخاطر پیروی آن قانع بسازم، من امیدوارم. فکر می کنم این به سود مردم افغانستان و مقام های کنونی است".
بنت در این گفتگوی ویژه از بسته ماندن مکتب های دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان نگرانی کرده می‌گوید که برای از میان برداشتن این چالش با مسوولان طالبان گفتگو خواهد کرد.
ریچادر بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در افغانستان، گفت: "این حق برای تمامی جنسیت ها است. این نه تنها برای من بل برای افغانان و اعضای جامعه جهانی مهم است. فکر می کنم این موضوع کلیدی است و مهم نیست که موضوع چقدر مشکل است اما من به دنبال مشارکت و گفتگوی سازنده با همه بازیگران خواهم بود".
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2022
ابراز نگرانی کمیساریای عالی سازمان ملل از وضعیت زنان و دختران در افغانستان
در همین حال بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، گفت:"موقف و پالیسی امارت اسلامی به سطح گفتگو ها این است که تمام موضوعاتی که ابعاد قضایای خارجی کشور ما را تشکیل می دهند وارد گفتگو می شوند و آماده است با تمام جناح ها و افراد و اشخاص که در کشور میایند با وزارت امور خارجه در تماس شوند و وزارت خارجه طبق اصول خود آنان را رهنمایی می کند".
ریچارد بنت در حالی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان تعیین شده است که پیش از این گزارش های فراوانی از نقض حقوق بشر در افغانستان از سوی سازمان ملل متحد پخش شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала