ایران خواستار اجرایی شدن تعهدات حقابه از سوی طالبان شد

© Abdul Qahar Balkhiتوافق وزارت های خارجه ایران و افغانستان برای تقویت روابط دو کشور
توافق وزارت های خارجه ایران و افغانستان برای تقویت روابط دو کشور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2022
عضو شوید
وزیر خارجه ایران در صحبت تلفنی از سرپرست وزارت خارجه طالبان خواسته که به تعهدات دوجانبه مطابق قراردادهای لازم الاجرای فی ما‌بین از جمله حقابه ایران همکاری لازم و جدی را داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شب گذشته(29 حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفته:" امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با امیر حسین عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور مان در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرده است".

اعلامیه افزوده:"امیر خان متقی، در این تماس تلفنی ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های ایران در کابل و هرات، نسبت به تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داده است".

در اعلامیه آمده است:" امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و‌ مردم ایران و ارایه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و‌ مسلمان تاکید کرده و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد".

امیر خان متقی موضوع حقابه ایران را مورد توجه قرار داده و‌ از اعزام هیات تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال نموده اند همچنین وی بر جدیت طالبان برای مقابله با مواد مخدر تاکید کرد

حسین امیر عبداللهیان در این گفتگوی تلفنی تاکید کرده که چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از چهل سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند می باشند.

وزیر خارجه ایران از این که تبلیغات سوء، هدفدار و دورغین پخش شده در برخی شبکه‌های اجتماعی توسط دشمنان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده است، اظهار تاسف کرده اند.

اعلامیه افزوده:" امیر عبداللهیان تاکید کرده که جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و برای همکاری‌های کشوری، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و فعال نگه‌داشتن نمایندگی‌های خود برای ارایه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است".

او گفته ما درمقابل، ازهیات حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم که در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلماتهای جمهوری اسلامی ایران ، کنترل مرزها و عدم اجازه به عابرین غیرمجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قراردادهای لازم الاجرای فی ما‌بین از جمله در حوزه حقابه ایران و آب های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала