رای الیوم: عربستان با پشت کردن به آمریکا به روسیه رو آورد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر همکاری مسکو و الریاض به اتحاد بانفوذ مبدل خواهد گردید
همکاری مسکو و الریاض به اتحاد بانفوذ مبدل خواهد گردید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2022
عضو شوید
یک نشریه‌ی بریتانیایی در مقاله‌ای نوشت: عربستان سعودی تصمیم گرفته است با رو گشتاندن از ایالات متحده آمریکا به اتحادیه روسیه و چین بپیوندد.
به گزارش اسپوتنیک، خالد الجاوسی در مقاله ای برای روزنامه انگلیسی رای الیوم این احتمال داد که عربستان سعودی تصمیم گرفته است به ایالات متحده پشت کند و به اتحادی جدید بین روسیه و چین بپیوندد.
به نظر وی، رهبران کشورهای خلیج فارس شروع به درک این موضوع کردند که نفوذ آمریکا در جهان رو به کاهش است، در حالی که مسکو و پکن، برعکس، در حال افزایش نفوذ و قدرت خود هستند.
الجوسی در ادامه گفت: "بن سلمان ممکن است تصمیم گرفته باشد به ایالات متحده آمریکا که 80 سال متحد استراتژیک عربستان سعودی بوده است، پشت کند و به اتحاد جدید روسیه و چین که نشان دهنده یک تغییر اساسی نه تنها در منطقه خلیج فارس، بلکه در سراسر خاورمیانه است، بپیوندد".
این روزنامه نگار خاطر نشان کرده که روابط بین ریاض و واشنگتن در دوران جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از آغاز به قدرت رسیدن بار ها عدم تمایل خود برای همکاری با ولیعهد محمد بن سلمان آل سعود را بیان داشته است، بدتر شد. وی به ویژه درخواست رهبر آمریکا برای افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت ها در شرایط تحریم های غرب علیه مسکو را به دلیل عملیات نظامی در اوکراین رد کرد.
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2022
رسانه: روسیه به سرعت در حال بیرون راندن آمریکا از خاور میانه است
نویسنده این مقاله در اخیر می‌گوید: "عربستان سعودی زمانی یک چرخش سیاسی به سمت چین را آغاز کرد که ایالات متحده آمریکا این‌کشور را متهم به نقض حقوق بشر و قتل روزنامه‌نگار جمال خاشقجی کرد".
گفتنی است عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت منطقه خلیج فارس تاکنون در برابر درخواست‌ها برای افزایش تولید و کنترل رشد قیمتها مقاومت کرده‌اند. قیمتهای نفت پس از اعمال تحریمهای واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه روسیه در پی بحران اوکراین، ماه میلادی گذشته به بالاترین حد در 14 سال اخیر صعود کرده بودند.
گفتنی است در 24 فبروری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی، آغاز عملیات نظامی ویژه برای دفاع از جمهوری های دونباس را که در اوایل همان هفته رسماً به رسمیت شناخته شده بود، اعلام کرد. رئیس جمهور روسیه از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала