از ناپدیدشدن رئیس زندان زنان هرات شش ماه گذشت: "به جای انکار، اقدام عملی انجام دهید"

© Photo / hrwThe women’s prison director in Herat
The women’s prison director in Herat - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2022
عضو شوید
دیده‌بان حقوق بشر امروز (چهارشنبه، 31 حمل) در گزارشی گفته است که از ناپدید شدن عالیه عزیزی، رئیس زندان زنان هرات شش ماه می‌گذرد و احتمال می‌رود که به زور ناپدید شده باشد.
به گزارش اسپوتنیک، دیده‌بان حقوق بشر گفته است که عالیه عزیزی، رئیس زندان زنان هرات از اکتوبر سال 2021 میلادی ناپدید شده است و بیم آن می‌رود که به زور ناپدید شده باشد.
این نهاد افزوده است که مقام‌های طالبان باید به‌سرعت و با اطمینان در مورد ناپدید شدن عالیه عزیزی تحقیق، او را از زندان آزاد و یا مخفیگاه او را نشان دهند.
این نهاد به نقل از فرشته عباسی، پژوهش‌گر حقوق بشر در افغانستان گفته است: "بیش از شش ماه از ناپدیدشدن عالیه عزیزی می‎‌گذرد و مقام‌های طالبان هنوز تحقیقات معتبری در این مورد انجام نداده‌اند. حقوق بین‌الملل مقام‌های طالبان را مکلف می‌‎سازد تا در مورد ناپدیدشدن او مجدداً تحقیق کنند و ضمن به کیفر رساندن عاملان این قضیه، مکان نگهداری او را به خانواده‌اش فاش کنند".
دیده‌بان حقوق بشر پروندۀ عزیزی را ناکامی مقام‌های طالبان در بررسی اتهام‌های جدی نقض حقوق بشر می‌داند.
این نهاد افزوده است که طالبان باید به جای انکار از وقوع این نوع قضایا، اقدام‌های مشخصی را برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های جدی توسط نیروهای امنیتی خود اتخاذ کنند.
خانواده عزیزی برای یافتن او از دفتر والی هرات و رئیس زندان هرات کمک خواستند و از مقام‌های طالبان خواستند که در این مورد تحقیق کنند.
با این حال، مقام‌های طالبان به آن‌ها گفته‌اند که این یک موضوع خانوادگی است و در آن مداخله نخواهند کرد.
عالیه عزیزی شش ماه قبل در ماه اکتوبر پس از آن که از سوی طالبان به وظیفه‌اش در زندان زنانه هرات خواسته شد، ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت‌اش خبری نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала