خبرگزاری تسنیم، مارشال دوستم دشمن داعش و طالب را متهم به داعش سازی کرد

© Photo / FVP Afghanistanجنرال دوستم
جنرال دوستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2022
عضو شوید
یک خبرگزاری ایرانی رهبر جنبش ملی افغانستان را متهم به داعش سازی در شمال افغانستان کرد.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری تسنیم با عنوان کاملن وارونه مارشال عبدالرشید دوستم را که همیشه در برابر گروه های تروریستی داعش و طالبان جنگیده، متهم به پروژه داعش سازی در شمال افغانستان کرده است.
این خبرگزاری با عنوان کاملن وارونه درباره این مارشال افغانستان نوشته است: «از حرم رضوی تا مرز ازبیکستان و انفجارهای کابل؛ اجاره رهبر قدیمی ازبیک از سوی ملکه برای پروژه داعش‌سازی».
خبرگزاری دولتی تسنیم ایران در گزارشی نگاشته که مارشال عبدالرشید دوستم به مانند سال ۲۰۰۱ که به گونه‌ی رسمی به بازوی نیابتی امریکا در جنگ افغانستان برای پیش‌برد امور واشنگتن درآمده بود، این‌بار خود را به اجاره ملکه بریتانیا درآورده و‌ مجری پروژه داعش‌سازی و ناامن‌سازی منطقه شده است.
مارشال دوستم : سازمان ملل سکوت خود را بشکند؛ در پنجشیر فاجعه  درجریان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.04.2022
‏یک فرمانده گارد ویژه مارشال دوستم از سوی طالبان تیرباران شد + عکس
در گزارش این خبرگزاری آمده: "دوستم با این‌کار و‌ با استفاده از ظرفیت اُزبیک‌هایی که همراه او از افغانستان خارج شده و همه دارای ارتباطاتی هم با اُزبیک‌های داخل افغانستان، هم با تروریست‌های اُزبیکستانی متصل به طاهر یولداش و هم با تروریست‌های مقیم ترکیه اند، می‌خواهد طرح انگلیس برای آینده افغانستان و‌ منطقه را اجرا کند."
این خبرگزاری مدعی شده که آقای دوستم در سال‌های گذشته با استفاده از روابط بسیار نزدیک خود با ترکیه، ده‌ها جنگ‌جوی اطراف خود را به ترکیه و از آنجا به سوریه و عراق فرستاده است.
هشدار دوستم: اگر نشست استانبول نتیجه ندهد، می‌جنگیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2022
خودداری دوستم از دیدار با سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان
این رسانه دولتی ایران با اشاره به روی‌داد‌های مهم اخیر از جمله حمله حرم امام رضا توسط یک اُزبیک‌تبار، حمله داعش از خاک افغانستان به اُزبیکستان و نشر ویدیوهای از داعشی‌های اُزبیک‌تبار در فضای مجازی و انفجارهای روز گذشته در غرب کابل، ادعا کرده است که رد‌پای از شبه‌نظامیان اُزبیک‌تبار هویدا بوده است.
در گزارش این خبرگزاری نیز آمده است، در آینده هم انتظار نیست که سایر رهبران "فراری" از افغانستان نیز به اجاره همین‌گونه پروژه‌هایی درآیند.
در گزارش تسنیم ذکر شده است که شماری از رهبران افغانستانی برای پیش‌برد پروژه‌های جدید ضدامنیتی علیه محور روسیه – چین – ایران، اجاره گرفته‌ شده‌اند.
این خبرگزاری رهبران افغانستان را فراری عنوان کرده و افزوده: "رهبران فراری از افغانستان از این موضوع استقبال می‌کنند، زیرا هم می‌توانند به حیات خود ادامه دهند و هم پولی به دست آورده و اطرافیان همیشه آویزان به خود را پشتیبانی کنند."
طبق این گزارش نزدیکی برخی تروریست‌های آسیای مرکزی به اقوام داخل افغانستان از جمله تاجیک‌ها می‌تواند جرقه هم‌کاری سرویس‌های منطقه برای بازی نیابتی ناامنی در افغانستان باشد.
این خبرگزاری دولتی ایران در ادامه سه مورد دیگر را نیز نگاشته: "سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دالری بر روی دوستم برای ایجاد ناامنی در شمال افغانستان، نشر تصاویر دیدار صمیمی دوستم با مفتی نعمت‌الله، رهبر داعش در شمال افغانستان و فرد شماره دوم این گروه، هم‌چنان بازداشت هاشم رئیس از نزدیکان مارشال دوستم در ایران به اتهام سرباز‌گیری برای نبرد در اوکراین و احتمالا پروژه‌های خراب‌کاری دیگر در منطقه، می‌توان یاد کرد."
در گزارش آمده است که جنگ اوکراین نقطه آغاز این ماجرا بود؛ روس‌ها چندین افغانستانی را به اسارت در آورده و گزارش‌ها نشان می‌داد صدها جنگ‌جوی افغانستانی در کنار نیروهای اوکراینی علیه روسیه می‌جنگند.
اما احسان نیرو، سخن‌گوی مارشال عبدالرشید دوستم در گفت‌و‌گو با آماج ضمن رد این گزارش می‌گوید، که این نوشته به اساس عقده نگاشته شده و اصول خبرنگاری و بی‌طرفی هم رعایت نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала