واکنش‌های تند ملی و جهانی به حملات اخیر بر نمازگزاران در کندز و مزارشریف

© Photo / twitter/arifrahmaniiمسجد زراعت در مزار شریف را نیز انفجار دادند
مسجد زراعت در مزار شریف را نیز انفجار دادند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2022
عضو شوید
حمله مرگبار به مسجدی در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز و حمله مرگبار به نمازگزاران در مزارشریف واکنش‌های شدیدی را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخته است.
به گزارش اسپوتنیک، انفجار مرگبار در مسجد "سه دکان" در شهر مزار شریف با واکنش‌های تند ملی و جهانی روبرو شد. برخی از چهره‌های سیاسی، نهاد های بین‌المللی و کشور های جهان هدف قرار دادن نمازگزاران را محکوم کرده‌ و از آن به عنوان جنایت ضد بشری یاد کرده‌اند.
بربنیاد آمار ارائه از سوی مسوولان بهداشتی در مزارشریف، دست‌کم 31 تن در این انفجار جان باخته و نزدیک به نود تن دیگر زخم برداشته اند. مقام‌های امنیتی بلخ گفته اند که مواد انفجاری در داخل مسجد جاسازی شده بود.
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور این رویداد را یک عمل تروریستی و جنایت ضد بشری خواند.
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین هم این رویداد را نکوهش کرد. آقای عبدالله افزوده است که حمله بر نمازگزاران، دانش‌آموزان، اماكن مذهبی و نهادهای آموزشی جنایت ضدبشری و خلاف تمامی اصول و ارزش‌های دینی و انسانی است.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز ساعاتی پس از این رویداد، در تویتی گفته است که از انجام حمله‌های اخیر در برابر غیرنظامیان نگران است و این گونه حملات باید هرچه زودتر پایان یابد و عاملان آن مجازات شوند.
وزارت خارجه ایران و نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز حمله به نمازگزاران را به شدت محکوم کرده اند.
چندین ولایت کشور روز پنج‌شنبه گواه رویدادهای ضد امنیت بود. مقام‌های امنیتی در کندز گفته اند که دست‌کم چهار تن در یک انفجار در ناحیه پنجم شهر کندز جان باخته و هجده تن دیگر زخم برداشته‌اند.
این رویداد چاشت روز گذشته هنگامی رخ داد که مواد انفجاریی که در یک بایسکل جاسازی شده بود، در برابر موتر حامل کارمندان فنی قول اردوی 217 منفجر شد.
در همین حال، طالبان حمله‌های انفجاری در کابل، بلخ و کندز را که در برابر مردم ملکی انجام شد، محکوم کرد.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در تویتی در صفحه تویتراش نوشته است که این جنایت‌ها کار حلقاتی است که با جامعه افغانی هیچ ارتباط ندارند و به زودی عاملان آن به کیفر اعمال شان خواهند رسید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала