روزنامه کیهان ایران: بخشی از بدنه طالبان فرقی با داعش ندارد و در یورش های پسین افغانستان دست دارد

© Flickr / Global Panoramaپرچم داعش
پرچم داعش - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2022
عضو شوید
یک نویسنده ای روزنامه ای کیهان ایران بخشی از گروه طالبان را هم ردیف گروه تروریستی داعش دانسته است.
به گزارش اسپوتنیک، یک نویسنده ای روزنامه ای کیهان ایران به نام جعفر بلوری با نوشتن مقاله ای زیر عنوان «ابن ملجم، انفجارهای تروریستی افغانستان و چند نکته» بخشی از گروه طالبان را با گروه داعش هم ردیف دانسته است.
نویسنده ای روزنامه کیهان ایران نوشته است، که با توجه به اینکه طالبان گروهی یکدست نیست، می‌توان گفت بخشی از بدنه طالبان که تفکراتش، تفاوت چندانی با تفکر داعش ندارد، در جنایات نقش دارد.
جنرال دوستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2022
خبرگزاری تسنیم، مارشال دوستم دشمن داعش و طالب را متهم به داعش سازی کرد
این نویسنده روزنامه کیهان، به شکاف‌های جدی میان طالبان اشاره کرده و گفته اخیرا شماری از اعضای این گروه اخراج شده‌اند.
به باور نویسنده ای روزنامه کیهان تصفیه اعضای طالبان خود نشانه‌ای از اختلافات جدی میان این گروه است.
در یادداشت این نویسنده ای این روزنامه آمده است: "کشوری که اولین و آخرین دغدغه مردمان مظلومش، امنیت جانی و تأمین غذاست، آیا می‌تواند به توسعه زیر ساخت‌هایش بیندیشد؟!".
به نقل از روزنامه کیهان "کشوری که پس از مدت‌ها از تسلط امریکا بیرون شده و به تسلط طالبان درآمده است و طالبانی که هیچ تجربه‌ای درباره حکومت‌داری و تشکیل دولت ندارد، طبیعی است که زمینه مناسبی را برای عرض‌اندام گروه‌های تروریستی مهیا خواهد کرد."
نویسنده روزنامه کیهان وعده‌های طالبان درباره تأمین امنیت مردم افغانستان از جمله شیعیان و مهار داعش را زیر سوال برده و نوشته "اگرچه حملات در دوران حاکمیت اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان نیز صورت می‌گرفت، اما در آن زمان به ندرت این حملات به این شکل و با این سرعت و به‌صورت پی‌در‌پی اتفاق می‌افتاد".
نویسنده می‌گوید "ذات گروه‌های تروریستی تکفیری مثل داعش آدم‌کشی است، آنان شیعیان را می‌کشند و تصور می‌کنند راه بهشت برای‌شان هموار می‌شود، کاری که در دوران تسلط‌شان بر عراق و سوریه با حجم و توحش بسیار بالاتری انجام می‌شد.
در پایان این نویسنده نوشته است، که اما مقابله جدی با این روند به‌ویژه در افغانستان که جنایت در آن فجیع‌تر و عیان‌تر است "ضروری" است، هم برای جلوگیری از تکرار آن و هم برای اینکه ادامه این روند در نهایت، خود طالبان را در مظان اتهام قرار خواهد داد. طالبان در صورتی که نتواند یا نخواهد جلوی این روند را بگیرد، شاید از سوی سعودی‌ها به رسمیت شناخته شود اما، هرگز از سوی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته نخواهد شد ضمن اینکه، "تامین امنیت مردم" جزو ابتدایی ترین و اولویت‌های اول دولت‌هایی است که قدرت را در یک کشور به دست می‌گیرند.
کم نیستند رژیم‌هایی که آمال و آرزویشان، ایجاد فتنه و جنگ مذهبی در منطقه به‌ویژه اطراف ایران عزیز است. اصولا داعش، پروژه‌ای ساخته شده از سوی همین رژیم‌ها برای رسیدن به همین آمال و آرزوهاست. دوباره تاکید می‌شود، نباید فراموش کرد که شاید، مهمترین کارویژه‌های داعش ایجاد جنگ مذهبی است که با اتحاد ادیان و اقوام مختلف با محوریت شیعه، پوزه اش در عراق و سوریه و لبنان به خاک مالیده شد. اینجا در افغانستان نیز اتحاد بین دولت و مردم و تمام ادیان و اقوام، راز موفقیت و اولین گام برای حرکت به سمت امنیت و توسعه در همه زمینه‌هاست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала