نبیل: آی‌اس‌آی و اختر منصور مسبب مرگ تدریجی رهبر طالبان هستند

© Photo / Rahmatullah Nabil FBرحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.04.2022
عضو شوید
رییس پیشین امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان،اختر منصور و سازمان جاسوسی پاکستان را مسبب مرگ تدریجی بنیان‌گذار طالبان دانست.
به گزارش اسپوتنیک، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، یک روز پس از اظهارات سران طالبان در مورد چگونه‌گی مرگ بنیان‌گذار این گروه، گفته است که مسبب مرگ تدریجی ملا عمر، آی‌اس‌آی و اختر منصور هستند.
آقای نبیل با نشر یاد‌داشتی در فیس‌بوکش نوشته است که بر‌بنیاد مدارک موثقی که امنیت ملی افغانستان دو ماه پس از مرگ ملا عمر منتشر کرد، ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان، در تبانی با سازمان استخبارات پاکستان، ملا عمر، بنیان‌گذار گروه طالبان، را کشته است.
به گفته آقای نبیل، از این موضوع قیوم ذاکر، ملا محمدحسن آخوند، ملا عبدالحکیم آخوند و ملا منان آخوند، از اعضای بلندرتبه طالبان، نیز آگاه‌اند.
این در حالی است که اخیرا د ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان ر مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد مرگ بنیانگذار این گروه گفت که ملا محمد عمر مجاهد به اثر مریضی توبرکلوز درگذشته است. او درباره‌ی محل مرگ ملا عمر چیزی نگفت اما گفته می‌شود که بنیانگذار طالبان در پاکستان وفات کرده است. مجاهد گفت که آنان می‌خواهد تا نسل‌های بعدی راه ملا عمر را ادامه دهند.
در سال 2015 میلادی، دولت پیشین افغانستان اعلام کرد که ملامحمد عمر دو سال پیش‌تر یعنی در سال 2013 به علت بیماری جان باخته است و این به معنای آن بود که مرگ مرموز ملاعمر دو سال پنهان مانده بود.
در حالی که دولت پیشین افغانستان گفته بود که ملامحمد عمر در دو سال آخر زندگی در پاکستان بوده و همان‌جا در بیمارستانی در شهر کراچی در جنوب پاکستان "به شکل مرموزی" درگذشته، طالبان اما همواره تاکید کرده است که او همیشه در داخل افغانستان بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала