مذاکرات در مورد مدیریت میدان های هوایی افغانستان به بن بست رسید

© Photo / Carl Montgomeryمیدان هوایی بین المللی کابل
میدان هوایی بین المللی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2022
عضو شوید
مذاکرات طالبان و شرکت مشترک قطری-ترکی برای مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان به بن بست رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، دلیل آن این است که طالبان اصرار دارند امنیت این میدان‌های هوایی را خود به عهده می‌گیرند.
یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: "قرارداد میدان هوایی کابل با کنسرسیوم قطری-ترکی فقط برای دریافت پشتیبانی فنی است".
او افزود: "افراد خودمان از میدان‌ها محافظت خواهند کرد. حضور نیروهای خارجی یا کارشناسان امنیتی در خاک ما برای امارت اسلامی افغانستان قابل قبول نیست".
یک دیپلومات مستقر در دوحه که از این گفتگوها اطلاع دارد، گفته است که طالبان در مورد تامین امنیت در میدان هوایی کابل "بسیار زیاده‌خواه" بودند.
یک منبع دیگر تایید کرده که قطر و ترکیه می‌خواهند مدیریت امنیتی میدان هوایی کابل را نیز در دست خود داشته باشند؛ چرا که "آنها به طالبان اعتماد ندارند".
مقامات دو طرف گفتند که امیرخان متقی وزیر امور خارجه حکومت سرپرست طالبان این هفته دو دیدار طولانی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در دوحه داشت تا در مورد به توافقی دست یابند. اما گفتگوها که شامل بازسازی میدان‌های هوایی کندهار، هرات، مزارشریف و خوست نیز می‌شود، به بن بست رسیده است.
پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، فعالیت میدان‌های هوایی افغانستان متوقف شد. هرچند بعداً فعالیت‌های این میدان‌های هوایی به صورت قسمی از سر گرفته شد و برخی پروازهای داخلی و خارجی جریان دارد، اما فعالیت این میدان‌های هوایی هنوز به حالت عادی برنگشته است.
بسیاری از خطوط هوایی معتبر جهانی که به میدان هوایی بین‌المللی کابل پرواز داشتند، پس از سقوط نظام جمهوریت در این کشور، پروازهای خود را متوقف کردند.
میدان هوایی کابل پس از ماه اگست که طالبان کنترول پایتخت را به دست گرفتند، با هجوم ده ها هزار نفر روبرو شد که می‌خواستند از طریق پروازهای تخلیه کشورشان را ترک کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала