خواست علمای دینی از طالبان: زمینه آموزش را برای دختران در چارچوب قوانین اسلامی فراهم بسازید

© Sputnik / Zakarya Safariحدود پانزده هزار شاگرد در مکتب سید الشهدا آسیب دیده هستند
حدود پانزده هزار شاگرد در مکتب سید الشهدا آسیب دیده هستند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2022
عضو شوید
شماری از عالمان دین در ولایت پکتیا از طالبان می خواهند تا زمینه آموزش را به دختران فراهم سازند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عالمان دین در ولایت پکتیا در اعلامیه‌یی بر فراهم سازی زمینه آموزش به دختران در کشور تاکید می‌ورزند. آنان از طالبان می‌خواهند که زمینه آموزش را برای دختران در چارچوب قوانین اسلامی فراهم بسازد.
در اعلامیه این عالمان دین آمده است:"ما علمای دینی در ولایت پکتیا از طالبان می‌خواهیم تا برای دختران زمینه آموزش و پرورش علوم دینی و عصری را در چارچوب قوانین اسلامی فراهم بسازد. اسلام به آموزش زنان متعهد است، اما در چارچوب قوانین اسلامی".
در همین حال، وزارت معارف می‌گوید که از بهر رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب به یافتن یک راه حل نزدیک شده است. این وزارت می‌افزاید که اکنون بیش از بیست هزار مکتب در سراسر افغانستان به روی دانش‌آموزان باز استند.
Центр Кабула, Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2022
طالبان: اطمینان می‌دهیم که امنیت کابل در روزهای عید برقرار خواهد بود
عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف، گفت: "بعضی اوقات که ما از وزیر صاحب پرسان می‌کنیم چون او در جلسات که در باره همین موضوع دایر می‌شود، سهم می‌گیرد، او می‌گوید که انشاالله این موضوع نزدیک شده است و در آینده نزدیک یک راه حل مناسب پیدا می‌شود و دختران افغانستان دوباره به مکاتب بر می‌گردد."
دوصد و بیست و پنج روز می‌شود که دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب باز مانده اند.
سخنگوی وزارت معارف می گوید: "در تمام افغانستان تقریبا بیست هزار مکاتب است که از میان آن شانزده هزار آن دولتی است و بیش از سه هزار آن مکاتب خصوصی می‌باشد."
همزمان با این، دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم از طالبان خواهند که بی درنگ زمینه رفتن آنان را به مکتب فراهم بسازد.
بر بنیاد اطلاعات وزارت معارف، هم اکنون شانزده هزار و چهار صدو هفتاد دو مکتب دولتی در کشور باز استند. از این میان، دو هزار و هشت صدو هشتاد مکتب دخترانه استند و نه هزار و هشت و صدو چهل و شش مکتب مختلط استند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала