سه‌ دسته‌گی میان مسلمانان برای تجلیل از روز عید

© Sputnik / Zahra Sayasدسترخوان عیدی
دسترخوان عیدی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2022
عضو شوید
هزاران شهروند افغانستان از طالبان می پرسند که با چه امکاناتی ماه نو را دیده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل ازرسانه ها، امسال عید سعید فطر در سه روز متفاوت میان مسلمانان جهان تجلیل شد. افغانستان، مالی و نایجریا سه کشوری که ادعا دارند مهتاب ماه شوال را در شام شنبه دیده‌اند؛ بنابراین روز یک‌شنبه، ۱۱ ثور را عید اعلام کردند.
عربستان سعودی که همه ‌ساله روز برگزاری عید را برای مسلمانان جهان اعلام می‌کرد، یک روز پس از اعلام تاریخ تجلیل از عید از سوی کمیته رویت ماه طالبان، مراسم عید را برگزار کرد.
با این حال، مرکز بین‌المللی نجوم در یک پیام توییتری اعلام کرده که پاکستان، بنگله‌دیش و هند سه‌شنبه، ۱۳ ثور را به‌عنوان روز عید اعلام کرده‌اند.
همچنان سایت خبری میدل ایست نیوز نوشته است که ستاد استهلال دفتر آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران، اعلام کرد که هلال ماه شوال در غروب روز یک‌شنبه، ۱۱ ثور، رؤیت نشد، فردا دوشنبه مطابق با ۳۰ رمضان خواهد بود و روز سه‌شنبه اول ماه شوال و عید فطر است.
پیش از این، افغانستان عید را بر‌اساس اعلام عربستان سعودی جشن می‌گرفت، اما امسال صدور اعلامیه طالبان در مورد مشخص کردن روز اول عید، اکثریت شهروندان کشور و به همین ترتیب مسلمانان جهان را در تردید و حیرت قرار داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала