معمای 60 ساله انفجار های سریع خورشیدی حل شد

© Photo / NASA / GSFC/SDOساخت خورشید مصنوعی در چین
ساخت خورشید مصنوعی در چین  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2022
عضو شوید
یک شراره خورشیدی تنها در چند دقیقه، می تواند انرژی کافی برای تامین انرژی کل زمین برای مدت 20 هزارسال را تولید کند. دانشمندان نیم قرن گذشته را صرف تلاش کرده اند تا دریابند این اتفاق چگونه رخ می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان ناسا یک معمای 60 ساله درباره انفجارها در خورشید را حل کردند. آنچه باعث ایجاد این شراره های خورشیدی می شود فرآیندی به نام اتصال مجدد مغناطیسی است. درک کامل‌تر از اتصال مجدد مغناطیسی می‌تواند به درک بهتر همجوشی هسته‌ای کمک کند و پیش‌بینی دقیق‌تری از طوفان‌های مغناطیسی ارائه دهد.
نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
دانشمندان ناسا در "مأموریت چند مقیاسی مغناطیسی مگنتوسفر "(MMS) نظریه‌ای را ارائه کردند که فرآیندهای رخ داده در
تئوری جدید از اثر مغناطیسی عمومی استفاده می‌کند که در وسایل روزمره مانند برک موتر و تلفن‌های همراه استفاده می‌شود.
"باربارا گیلز" دانشمند مرکز پرواز فضایی "گادرد" ناسا توضیح داد: در نهایت اگر بتوانیم نحوه اتصال مجدد مغناطیسی را درک کنیم، آنگاه می‌توانیم رویدادهایی را که می‌توانند روی زمین تأثیر بگذارند، مانند طوفان‌های ژئومغناطیسی و شراره‌های خورشیدی را پیش‌بینی کنیم.
وی افزود: همچنین اگر بتوانیم نحوه این اتصال مجدد را درک کنیم، به تحقیقات انرژی نیز کمک خواهد کرد، زیرا محققان می‌توانند میدان‌های مغناطیسی را در دستگاه‌های همجوشی بهتر کنترل کنند.
دانشمندان ناسا از "مأموریت چند مقیاسی مغناطیسی"(MMS) نظریه‌ای را ارائه کردند که فرآیندهای رخ داده در طول اتصال مجدد مغناطیسی سریع را توضیح می‌دهد،
"یی-هسین لیو"، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما در نهایت متوجه شدیم که چه چیزی این نوع اتصال مجدد مغناطیسی را بسیار سریع می‌کند. ما اکنون نظریه‌ای برای توضیح کامل آن داریم.
اتصال مجدد مغناطیسی در پلاسما اتفاق می‌افتد، زمانی که به گاز به اندازه کافی انرژی داده می‌شود تا اتم‌هایش از هم بپاشد و الکترون‌های با بار منفی و یون‌های با بار مثبت را از خود به جا بگذارد. در این فرآیند، پلاسما به سرعت انرژی مغناطیسی را به گرما و شتاب تبدیل می‌کند.
اتصال مجدد مغناطیسی سریع، به طور خاص، دانشمندان را به دلیل ماهیت قابل پیش‌بینی وقوع آن متحیر کرده است. "گیلز" گفت: مدتی است که ما می‌دانیم اتصال مجدد سریع با سرعت مشخصی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد تقریبا ثابت است، اما آنچه واقعاً این نرخ را افزایش می‌دهد، تا به حال یک راز بوده است.
ناسا در بیانیه خود توضیح داد که این نظریه جدید همچنین نشان می‌دهد که اتصال مجدد سریع توسط "اثر هال" که تعامل بین میدان‌های مغناطیسی و جریان‌های الکتریکی را توصیف می‌کند، تسریع می‌شود. در طول اتصال مجدد مغناطیسی سریع، یون‌ها و الکترون‌ها به طور جداگانه حرکت می‌کنند و "اثر هال" شروع به ایجاد یک خلاء انرژی ناپایدار می‌کند که منجر به اتصال مجدد می‌شود. فشار میدان‌های مغناطیسی اطراف باعث می‌شود خلاء انرژی منفجر شود که به شدت مقادیر زیادی انرژی را با سرعتی قابل پیش‌بینی آزاد می‌کند.
گام بعدی برای دانشمندان پروژه MMS ناسا این است که نظریه خود را با کمک چهار فضاپیمایی که در یک شکل هرمی به دور زمین می‌چرخند، آزمایش کنند که به آنها امکان می‌دهد روند اتصال مجدد را در پلاسمای بدون برخورد با وضوح بالاتری نسبت به زمین بررسی کنند.
باربارا گیلز در پایان گفت، که این کشف می‌تواند بینش جدیدی در مورد فرآیندهایی ارائه دهد که می‌توانند کاربردهای عملی روی زمین داشته باشند، مانند همجوشی هسته‌ای که هدف آن استفاده از انرژی مشابه انرژی تولیدی خورشید و ستارگان است. همچنین می‌تواند امکان پیش‌بینی دقیق‌تر طوفان‌های زمین‌گرمایی را فراهم کند، طوفان‌هایی که می‌توانند بر تجهیزات الکترونیکی مانند ماهواره‌ها تأثیر بگذارند و آنها را مختل کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала