هشدارعفو بین‌الملل: روزنامه‌نگاری در افغانستان در حال نابودی است

© Photo / Government Media and Information CenterАфганские СМИ
Афганские СМИ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2022
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که روزنامه‌نگاری در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان در معرض تهدید است.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه، 13 ثور) در پیامی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که رسانه‌های آزاد افغانستان در حال فروپاشی هستند.
سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرده است که باید به رسانه‌های پر جنب و جوش در افغانستان اجازه داد که رشد کنند. این سازمان از طالبان خواسته است به آزادی بیان احترام بگذارند و جامعه جهانی نیز از این آزادی حفاظت کند.
به گفته‌ی سازمان عفو بین‌الملل پس از تسلط طالبان، ۶۴۰۰ خبرنگار شغل خود را از دست داده‌اند. همچنین 231رسانه تعطیل شده و تعداد زیادی هم با تهدیدات امنیتی و مشکل مالی مواجه‌اند.
این سازمان افزوده که در این مدت، 80 خبرنگار و کارمند رسانه هم بازداشت و مورد خشونت قرار گرفته‌اند. عفوبین‌الملل گفته که بیشترین آسیب را خبرنگار زن متحمل شده‌اند.
مته نودسن، معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان هم می‌گوید که خبرنگارانی که در داخل کشور باقی مانده و هنوز هم با تعهد و فداکاری کار می‌کنند، تحت ترس و ارعاب زندگی می‌کنند. او گفته است که زنان خبرنگار سنگین‌ترین بار را به دوش می‌کشند.
او گفته است که کار خبرنگاری در افغانستان در شرایط ناپایدار و احتمالا در یکی از چالش‌برانگیزترین دوران در بیش از دو دهه‌ی گذشته قرار گرفته است.
طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی علیه‌ رسانه‌ها وضع کرده‌اند. این گروه بارها اقدام به‌ بازداشت و تهدید خبرنگاران نیز کرده است. در شماری از ولایات، خبرنگاران محلی می‌گویند که استخبارات طالبان پس از نشر خبرهایی که به نفع طالبان نباشد، به آنان تماس می‌گیرند و تهدید می‌کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала