محققان: ابتلای شدید به کرونا مغز را 20 سال پیر می‌کند

© Flickr / Gaetan Lee تحقیقات نو: وقتیکه میمیریم، ما راجع به این میدانیم
 تحقیقات نو: وقتیکه میمیریم، ما راجع به این میدانیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.05.2022
عضو شوید
محققاندر یک مطالعه جدید دریافته‌اند که تأثیر ابتلای شدید به بیماری کووید 19 بر توانایی‌های شناختی مغز برابر با 20 سال پیر شدن مغز است.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی ازمحققان در یک مطالعه جدید که در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است، به بررسی 46 بیمار مبتلا به کووید-19 شدید در بیمارستان پرداختند.
16 نفر از این بیماران در طول مدت اقامت خود در بیمارستان به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) نیاز پیدا کرده بودند.
شرکت‌کنندگان در این مطالعه، حدود 6 ماه پس از تجربه این بیماری حاد، مجموعه‌ای از ارزیابی‌های شناختی پیچیده را پشت سر گذاشتند. سن هر فرد مبتلا به کووید طبقه‌بندی شد و از نظر جمعیتی با افراد سالم مقایسه شد.
مغز مرد از مغز زن در اصل از هم چه تفاوت دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.04.2022
پیامد اشکال خفیف ویروس کرونا برای مغز
این بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با گروه کنترل، در پاسخگویی به تکالیف شناختی، کندتر بودند و در پاسخ‌هایشان دقت کمتری داشتند. به طور مشخص، بیماران مبتلا به کووید در وظایف "استدلال قیاسی کلامی" که برای آزمایش حوزه‌های شناختی استدلال مبتنی بر کلمه خاص طراحی شده‌اند، ضعیف عمل کردند.
این تحقیق نشان داد که مقیاس این نقایص شناختی به طور قابل توجهی با شدت بیماری کووید برای هر بیمار مرتبط است و افراد مبتلا به کووید شدید که نیاز به ونتیلاتور پیدا کرده بودند، بیشترین کاهش شناختی را داشتند.
این تحقیق به طور متوسط، میزان نقایص شناختی را معادل حدود 20 سال پیری محاسبه کرد. بنابراین، یک فرد 50 ساله که با کووید شدید در بیمارستان بستری شده بود، نمرات تست شناختی مشابه آنچه را که از یک فرد 70 ساله دیده می‌شود، نشان داد.
مطالعه‌ای که اوایل سال جاری توسط محققان دانشگاه "آکسفورد" منتشر شد، نقایص شناختی جزئی را در افراد مبتلا به کووید-19 خفیف تا 6 ماه پس از ابتلا نشان داد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала