انتقال کروناویروس جدید سگ به انسان

© Sputnik / Ilya Naymushin انتقال کروناویروس جدید سگ به انسان
 انتقال کروناویروس جدید سگ به انسان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2022
عضو شوید
تیمی از دانشمندان آمریکایی در یافته‌های اخیرشان به ظهور کروناویروس جدید سگ‌ها که از راه تغییر یک پروتئین قابل انتقال به انسان است، خبر داده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه "کرنل" آمریکا در یافته‌های اخیرشان تغییری که در کروناویروس سگ‌ها رخ می‌دهد را شناسایی کرده‌اند و این تغییر به الگوی احتمالی تغییر یافت شده در سایر کروناویروس‌ها اشاره دارد و ممکن است سرنخ‌هایی از نحوه انتقال آنها از حیوانات به انسان نیز ارائه دهد.
کروناویروس جدید سگی در ابتدا در دو بیمار اهل مالزی که در سال 2017 تا 2018 به ذات الریه مبتلا شده بودند، شناسایی شد. پس از آن محققان کروناویروس سگی را جدا کرده و آن را توالی یابی کردند و نتایج خود را منتشر کردند.
اخیرا گروهی از محققان دانشگاه کرنل و دانشگاه تمپل از کشف الگویی که در بخش انتهایی پروتئین میخ مانند کروناویروس سگی ظاهر می‌شوند، خبر داده‌اند. پروتئین میخ مانند همان پروتئینی است که اجازه ورود ویروس به سلول میزبان را می‌دهد. این ویروس از آلوده کردن روده‌ها و سیستم تنفسی میزبان حیوان به ایجاد عفونت در سیستم تنفسی میزبان انسان تغییر می‌کند.
محققان تغییری را در بخش انتهایی پروتئین میخ مانند کروناویروس سگی(معروف به بخش انتهایی N ) شناسایی کردند. پروفسور "مایکل استانهوپ"(Michael Stanhope) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در این مطالعه برخی از مکانیسم‌های مولکولی تغییر میزبان(از ویروس کرونای سگ به میزبان جدید انسانی) شناسایی شده که این امر ممکن است در گردش ویروس جدید انسانی که قبلا از آن اطلاعی نداشتیم نیز مهم باشد.
در این مطالعه، محققان از پیشرفته‌ترین ابزارهای تکامل مولکولی توسعه‌یافته در آزمایشگاه برای ارزیابی اینکه چگونه فشارهای انتخاب طبیعی ممکن است بر تکامل کروناویروس سگ‌ها تاثیر گذاشته باشد، استفاده کردند.
توانایی سگ ها در تشخیص انواع بیماری ها - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2021
توانایی سگ ها در تشخیص انواع بیماری
در انسان، گیرنده اصلی که پروتئین میخ مانند آلفاکروناویروس(گروهی که کروناویروس سگ‌ها در آن طبقه‌بندی می‌شود) به آن متصل می‌شود تا وارد سلول انسانی شود، APN نام دارد، اما گیرنده‌های مشترکی نیز وجود دارد. یکی از این گیرنده‌های کمکی، سیالیک اسید است که در سلول‌های دستگاه گوارش در انواع پستانداران یافت می‌شود. محققان ناحیه‌ای از این پروتئین میخ مانند را در بخش انتهایی N به نام O-domain شناسایی کردند که به دلیل اتصال با اسید سیالیک شناخته شده است. در تجزیه و تحلیل ویروس کرونای سگ‌ها که در بیماران مالزیایی شناسایی شد، بخش‌هایی از دامنه O به روش‌های منحصر به فردی در حال تغییر بودند.
به نظر می‌رسد که کروناویروس سگی که در بیماران مالزیایی یافت شده است در حال از دست دادن دامنه O خود است. محققان این تغییر و از دست دادن دامنه O را با سایر کروناویروس‌های مرتبط مقایسه کردند. یکی از آنها با نام ویروس گاستروانتریت مسری(TGEV) خوک‌ها را آلوده می‌کند و باعث بیماری‌های تنفسی و روده می‌شود. گونه‌ای از این ویروس خوکی، به نام کروناویروس تنفسی خوک، تقریبا مشابه ویروس گاستروانتریت مسری است اما دامنه O خود را از دست داده و کاملا یک پاتوژن تنفسی است. به طور مشابه، یک ویروس کرونا که عامل سرماخوردگی معمولی در انسان است از خفاش‌ها به عنوان یک ویروس گوارشی نشات گرفته، دامنه O خود را از دست داده و به عنوان یک ویروس تنفسی به میزبان انسانی منتقل شده است.
استانهوپ گفت: بنابراین این الگویی است که به نظر می‌رسد در تکامل کروناویروس و به ویژه در تکامل کروناویروس مرتبط با تغییرات استوایی تکرار می‌شود، جایی که داستان ابتدا از یک عفونت گوارشی آغاز شده و سپس به میزبان منتقل شده و سبب مشکل تنفسی می‌شود.
استانهوپ افزود: نوع مشابهی از کروناویروس سگی که در مالزی یافت شد در سال 2021 نیز در چند نفر در هائیتی که آنها نیز بیماری تنفسی داشتند، مشاهده شد. برای درک کامل این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала