سازمان ملل خواستار استفاده از BTWC در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین شد

© Sputnik / Владимир Астапкович /  مراجعه به بانک تصاویر Города мира. Гаага
Города мира. Гаага - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.05.2022
عضو شوید
توماس مارکرام معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که سازمان از طرفین می‌خواهد که از ماده 5 و 6 کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیك (BTWC) برای رفع نگرانی های روسیه در مورد برنامه بیولوژیکی نظامی امریکا در اوکراین استفاده کنند.
به گزارش اسپوتنیک، معاون نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح گفت: فدراسیون روسیه، ایالات متحده و اوکراین، اعضای BTWC هستند. کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیك شامل تعدادی از اقدامات است که طرف های مربوط می‌توانند به‌منظور حل و فصل وضعیتی که در آن نگرانی یا شک در مورد فعالیت‌های همکاران خود دارند، انجام دهند.
وی به‌عنوان نمونه به ماده 5 و 6 کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیك اشاره کرد و افزود: من به کشورها پیشنهاد می‌کنم که از روش های موجود براساس کنوانسیون استفاده کنند.
ماده 5 کنوانسیون به‌ویژه بیان می‌کند که "هر یک از دول طرف کنوانسیون حاضر متعهد می‌شوند که برای حل مسائلی که ممکن است در مورد هدف یا اجرای مقررات کنوانسیون حاضر‌بروز نماید با یکدیگر مشاوره و همکاری نمایند".
ماده 6 BTWC همچنان بیان می‌کند که "هر یک از دول طرف این کنوانسیون - که اطلاع حاصل نماید یکی دیگر از دولتهای متعاهد - تعهدات ناشی از مندرجات کنوانسیون حاضر‌را نقض می‌نماید می‌تواند شکایتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد تسلیم نماید".
پیشتر وزارت دفاع روسیه گزارشی ارائه کرد که از آن نتیجه می‌شود که ایالات متحده بیش از 200 میلیون دالر برای بهره برداری از آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین هزینه کرده است که در برنامه بیولوژیکی نظامی امریکا و به ویژه با عوامل بیماری‌زا طاعون و سیاه زخم شرکت کرده است. وزارت دفاع روسیه گفت: در خاک اوکراین، شبکه‌ای از بیش از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی تشکیل شده است که در راستای منافع پنتاگون کار می‌کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала