گفتگوی اختصاصی اسپوتنیک با کاردار سفارت افغانستان در مسکو؛ غروال: طالب نیستم دیپلمات هستم

© Sputnikنصیر احمد غروال
نصیر احمد غروال - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.05.2022
عضو شوید
خبرنگار اسپوتنیک، با سرپرست سفارت طالبان در مسکو در مورد اوضاع افغانستان و کمک های روسیه به افغانستان در زمینه های مختلف صحبت کرد.
بعضی‌ها ادعا میکنند که شما طالب هستید، آیا شما طالب هستید؟
- نه، من طالب نیستم، دیپلمات هستم.
وقت‌ که دولت سقوط کرد، شما چرا تصمیم گرفتید که بمانید؟
- من احساس نمیکردم که بروم، وقتیکه رژیم امارت به کابل رسید، به کسی کار نداشتند، من نظامی نبودم من یک شخص ملکی بودم و حتی با نظامیان کار نداشتند و آنها خواستند که ما با آنها کار کنیم افغانستان کشور من است و فکر کردم که به کشور خود کار کنم.
- وزارت خارجه روسیه اعتبار نامه شما را پذیرفته است و کدام ماموریت دیپلماتیک به شما از طرف طالبان به شما در نظر گرفته شده است؟
- در افغانستان حکومتی به نام امارت اسلامی است نه طالبان، من از طرف امارت در روسیه به عنوان سرپرست سفارت معرفی شده ام. فعلاً سرپرست سفارت افغانستان در روسیه میباشم.
فعلاً کدام ماموریت مربوط به شما است اگر سفیر نیستید؟
- در غیر موجودیت سفیر هرکسی که سرپرست سفارت باشد میتواند تمام امور سفارت را به پیش ببرد.
وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف گفت که روسیه زمینه همکاری با افغانستان را در زمینه هوانوردی، کشاورزی، ترانسپورت و زمینه‌های دیگر می‌بیند، کدام مشوره‌هایی در زمینه همکاری صورت گرفت و یا می‌گیرد و شما همکاری اقتصادی روسیه با افغانستان را چطور می‌بینید؟
- خیلی خوب. ما اگر به تاریخ روسیه افغانستان که نظری داشته باشیم دو کشور روابط خیلی خوب داشته اند، و روسیه در گذشته هم کمک هایی داشته است، در بخش زیربناها و تجارت. فعلاً هم مشورت هایی صورت گرفته و هیئت فعلی روسیه که به رهبری آقای کابلوف به کابل رفته با وزیران و دیگر مقامات طالبان دیدن کردند و مشورت ها صورت گرفت. همکاری ها وعده شده. امید است که یک هیئت از افغانستان نیز به روسیه بیاید و با مقامات روسیه و وزارت تجارت و اقتصاد روسیه دیدار کند و موافقت‌نامه‌هایی اجرا شود. روابط تجارتی خواهیم داشت و در آینده نزدیک پطرول، تیل، گاز و گندم از روسیه میخواهیم بخریم.
- آیا افغانستان پول دارد که نفت و گاز و گندم خریداری کند؟
- "این نیازمندی‌ ماست. آنقدر پول طبیعی است که برای خرید داریم، بدون گندم و تیل نمی‌شود. ما خریداری میکنیم، اما بهتر است که از روسیه خریداری کنیم. هم ارزان و هم با کیفیت. از طرف مقامات فدراتیف روسیه هم در زمینه صادرات نفت، گاز و گندم وعده همکاری شده است و امید می‌رود که در این بخش پیشرفتی داشته باشیم. درماه‌های نزدیک".
درحالیکه طالبان به جامعه جهانی از وضعیت بشری درافغانستان سخن می‌زند و کشور در حالت بحرانی قرار دارد، برای خرید نفت، گاز و گندم هم پول کمی نیاز نیست، چگونه طالبان می خواهند از روسیه خریداری کنند؟
- افغانستان کشور است. ما صادرات و واردات داریم. گمرکات و زراعت داریم و به سطحی نیست که ما پول زیاد داشته باشیم ولی بعضی نیاز ها است که باید فراهم کنیم و برای بعضی از نیازها باید پول داشته باشیم و پیدا می‌کنیم، افغانستان زراعت، صنایع دستی و میوه‌جات دارد و خرید و فروش نیز جریان دارد. زندگی در افغانستان جریان دارد، مردم به تیل و نان ضرورت دارند چون این شامل نیازهای اولیه ما است، آنقدر پول هم است که بتوانیم نیازهای اولیه را فراهم کنیم. اقتصاد ضعیف است اما نه به آن اندازه غذا و نفت به خود تهیه کرده نتوانیم.
درحالیکه روسیه تحت تحریم ها قرار دارد، افغانستان غیر از نفت و گاز دیگر به چی چیز از روسیه نیاز دارد؟
- اولیت‌ها مواردی است که ضروری است. در قدم دوم در بخش زیربنا، بازسازی افغانستان و ما از روسیه کمک میخواهیم. کمک در بخش ساخت و سازچرخبال ها، در ترمیم شهرک‌ها، تخنیکی، و در بخش های مختلف وعده همکاری هم شده که در آینده نزدیک انجام می‌شود. افغانستان به متخصصین نیاز دارد و امید است که همکاری صورت بگیرد.
چند روز پیش در مرز افغانستان و تاجیکستان یک رویداد رخ داد و داعش با نشر ویدیویی ادعا کرد که از خاک افغانستان به خاک تاجیکستان راکت پرتاب کرده است و مرزبانان تاجیکستانی نیز تائید کردند؟
- امارت اسلامی به وعده خود ایستاد است. هیچ کشوری از افغانستان مورد تهدید قرار نگرفت، در مقابل آن عکسل‌العمل انجام می شود، سرکوب می شود، بعضی از موارد که انجام می شود فقط برای بدنام سازی طالبان است تا بتوانند آنان را ضعیف نشان دهند، در هر کشوری شماری از رویداد رخ می دهد. داعش در سطحی نیست که بتواند از افغانستان کشوری دیگری را تهدید کند.
- طالبان در اوایل ماه اپریل کشت مواد مخدر را منع کرد، در این مدت چی دست‌آوردهای داشتند؟
- "رهبری امارت وقتی اعلام کرد که کشت کوکنار اجازه نیست این تطبیق می‌شود، اما برای درکل ازبین بردن مواد مخدر زمان می‌برد. امکان دارد در بعضی مناطق مردم زود از فرمان خبر نباشند، اما وقتی فرمان صادر شد کسی اجازه کشت و قاچاق را ندارند. اگر کسانیکه از فرمان سرپیچی و نقض میکنند، مجازات می شوند."
انس حقانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.05.2022
طالبان: 500 کارمند دولت دوباره به افغانستان برگشتند
به کدام قوانین مجازات می شوند؟
- قوانین افغانستان بیشتر از شریعت گرفته شده همچنان قانون اساسی و هرکسی که از قانون سرپیچی می‌کند، مجازات میشود."
به نظر طالبان جایگزین قاچاق مواد مخدر در افغانستان چیست؟
- ما از قبل برنامه‌های را داشیم، حتی در زمان جمهوریت، کشت کوکنار مجاز نبود، ولی غیرقانونی مردم کشت می‌کردند، برنامه از قبل داشیم و فعلاً هم است. برای اینکه کسی مواد مخدر کشت نکنند، میتوانند زعفران کشت بکنند. زعفران یک بدیل بهتر به کوکنار است و میتواند اقتصاد دهقانان را نسبت به کوکنار افزایش دهد. افغانستان به گندم ضرورت دارد و میتواند بدیل خوب باشد. فعلاً که کوکنار منع قرار داده شده، دهقانان میتوانند برای فایده خودکشت زراعت را پیشی گیرند."
- والیان طالبان در ولایات در زمینه جلوگیری کشت خاش‌خاش چی کرده می‌توانند؟
"طالبان یک برنامه اطلاع رسانی دارند که به همه گفته می‌شود و به دهقانان فایده های زارعت از قبیل زعفران و ضرر کوکنار ابلاغ می‌شود. در جهان بهترین زعفران را افغانستان دارد و اگر این ادامه پیدا کند، جایگزین خوبی به کوکنار خوب خواهد بود."
- کشت کوکنار به جهان بخصوص برای روسیه یک تهدید جدی است، آیا مبارزه با او زمانگیر است؟
- "نه چندان، وقتی طالبان فرمان صادر میکنند، اجرا می‌شود. چون حالا فساد اداری مانند نظام قبلی وجود ندارد. نظام قبلی یک مشکل بزرگ وجود داشت و تمام جهان از آنها میخواست که از فساد اداری در افغانستان خلاص شود، همین اکنون نیست. وقتیکه فرمان صادر می‌شود، دیگر کسی اجازه ندارد که سرکشی کند."
فرمان چگونه عملی می شود، برخی از مقام‌های طالبان تاکید دارند که به جایگزین بدیل مواد مخدر نیاز دارند، از کشورهای دیگر برای مبارزه با مواد مخدر درخواست کمک کرده اند؟ همچان در این خصوص از روسیه؟
- نه تنها از روسیه بلکه از تمام جهان، برای مقابله با کشت کوکنار درخواست کمک کردیم، چون این معضله‌ی است که همگی از او متضرر بودند، این درخواست از تمام کشورهای جهان و همسایه‌ها بود که جلو قاچاق گرفته شود، به همین دلیل طالبان از جانب خود اقدام کرد و این عمل را منع قرار دادند، حالا کشورهای دیگر هم به نوبه خود سهم خود را ادا کنند و هرچی در دست دارند و قدرت دارند باید پیش قدم شوند."
چی نوع همکاری؟
- کشورهای دیگر می‌توانند کشت بدیل به کوکنار پیدا کنند. محصولات زراعتی است که ممکن افغانستان نداشته باشد، کشور دیگر این خصوص می توانند برای دهقانان افغان آموزش دهند.
- روسیه برای زراعت افغانستان چی می‌تواند؟
- با وزارت زراعت روسیه در تماس هستیم، سفارت خانه های دو طرف کوشش میکنند که راه حل پیدا بکنند، تا به یک توافقی برسند و بدیلی برای بدیل کشت کوکنار پیدا کنند."
گماشتن طیب جواد به حیث سفیر جدید افغانستان در مسکو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.04.2022
منبع: طیب جواد سفیر افغانستان در روسیه مدیریت سفارت را به غروال، کاردار جدید طالبان سپرد
غیر از زعفران چی چیزی میشه کشت؟
- افغانستان تکنالوژی مدرن ندارد تا تخم گندم را از نگاه کیمیاوی اصلاح بسازد، در این زمینه باید به افغانستان کمک شود.
چند روز پیش آقای مجاهد درباره جلسه بزرگ برای راه حل افغانستان سخن زد، آیا این لویه جرگه خواهد بود؟
- "ما یک لویه جرگه عنعنوی داریم، جرگه ها متفاوت است. این یک نشست بزرگ خواهد بود اما معلوم نیست که آیا لویه جرگه است یا خیر، هنوز معلوم نیست که به کدام سطح خواهد بود و آمادگی در جریان است و در آینده نزدیک برگزار خواهد شد."
در این جلسه تنها افغان‌ها اشتراک خواهد کرد که داخل اند، یا از بیرون کشور هم دعوت خواهند شد؟
- فعلاً، می‌توانیم از تمام نقاط مختلف کشور میتوانیم دعوت کنیم و بیایند، در غیر این نشست هم افغان ها میتوانند بیایند و در آبادانی کشور سهم بگیریند، از همگی دعوت شده است. افرادیکه بیرون از کشور هم رفته اند دعوت شده و حتی کمیسیون در این زمینه درست شده است. از سیاسیون نیز دعوت شده، اما این بستگی به خود آنها دارد که میایند یا خیر. اما از جانب طالبان همیشه دروازه‌ها بروی شان باز است."
آیا از اسماعیل خان، قانونی، عطا و دوستم دعوت شده است؟
- از همه دعوت شده، حتی اسماعیل خان در افغانستان بود و از آنها به درستی استقبال صورت گرفت. اما خودشان رفتند. از همه دعوت شده است. حتی از آقای غنی.
چرا شما منتظر این هستید که روسیه طالبان را به رسمیت بشناسد؟
- روسیه بزرگترین و مهم در جهان است و یکی از قدرتمندترین کشورها در جهان است. در گذشته هم روابط نیکی میان دو کشور بوده است و فعلا هم خوب است. منحیث یک کشور مهم و بزرگ آرزو داریم که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، چون روسیه کشور بزرگیست و دیگر کشورها نیز میتوانند به تعقیب روسیه طالبان را به رسمیت بشناسند.
ولی روسیه شرایط خود را دارد، چندی پیش آقای لاوروف گفت که طالبان باید یک حکومت همه شمول را ایجاد بکنند، منظور از حکومت همه شمول اشتراک گروه های سیاسی در حکومت است، اما طالبان میگویند که حکومت آنها همه شمول است. چطور می شود این مسئله را حل کرد؟
- آقای لاوروف حق دارند که بگویند، اما طالبان میگویند که در حکومت فعلی از هر قوم در حضور دارند. اگر ما بخواهیم که سیاسیون قبلی را در حکومت شریک بسازیم، ما قبلاً از آنها درخواست کردیم. اما آنها خودشان نمیایند. با دیدن آنها خوش می شویم و برایشان ضرورت داریم. اما فعلاً هم حکومت همه شمول است. به همین دلیل حق داریم که طالبان به رسمیت شناخته شوند. چیزی نمانده که به رسمیت شناخته نشویم.
در پنجشیر چی می‌گذرد؟
- این شایعات است. طبیعی است که مخالفت های سیاسی وجود دارد. پنجشیر جز خاک افغانستان است، با آمدن رژیم طالبان در افغانستان، کمک‌هایکه از خارج به افغانستان می آمد بیشتر به پنجشیر ارسال میشد. ولی برخی از سیاسیون که خارج از افغانستان هستند، بخاطریکه اینکه دوباره به قدرت برسند از مردم سوی استفاده میکنند و آنها را در مقابل طالبان تشویق میکنند. درباره یک نفر گفته نمیتوانیم، آنها حکومتی را میخواهند که خودشان در راس آن باشند. اما بعضی از حرکاتی دارند اما جنگی نیست که در کل افغانستان جنگ باشد.
اسلام آباد سفر نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان را به تعویق انداخت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2022
پاکستان سرپرست سفارت طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد
- کدام تحرکات؟
ما تجربه کردیم که جنگ در افغانستان نتیجه نداده است و باید گفتگو صورت شود. از تمام مخالفین دولت طالبان دعوت شده تا این مخالفت ها حل شود. آنها از مردم استفاده میکنند و پول می دهند تا با طالبان جنگ کنند و در کل جنگ در سطح بلندی نیست. این در روزهای اخیر مخالفین از پول استفاده کرده علیه طالبان اقدام کرده اند و قابل تشویش نیست.
آینده روسیه و افغانستان را چگونه می بینید؟
- خوشبین هستیم، ما در گذشته ها روابط خوب داشتیم، فعلاً هم روابط خوب داریم و امیدوار هستیم روسیه به کمک‌هایشان به افغانستان ادامه دهند و از این هم بهتر شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала