سیگار: غنی به ارتش مشکوک و نگران برکناری‌اش بود

© @https://twitter.com/ARG_AFGرییس جمهور غنی
رییس جمهور غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2022
عضو شوید
اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید که اشرف غنی، رییس جمهور فراری، در حالی که طالبان به کابل نزدیک‌ می‌شدند به ارتش مشکوک و نگران برکناری‌اش بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش تازه ریشه‌های سقوط ارتش افغانستان در پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا را بررسی‌ کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که اشرف غنی، رییس جمهور پیشین به ارتش افغانستان و امریکا مشکوک بود.
گزارش سیگار که روز چهارشنبه، ۲۸ ثور، نشر شده است، نور جدیدی را بر توطیه و بدگمانی‌ای که اشرف غنی در روزهای پایانی حکومتش با آن درگیر بوده، می‌اندازد.
در این گزارش به نقل از مقام‌های سابق افغانستان و امریکا آمده است که با نزدیک‌شدن طالبان به پایتخت، اشرف غنی می‌ترسید که ارتش خودش علیه او برخیزد و مشکوک بود که امریکا در حال برنامه‌ریزی برای برکناری او از قدرت است.
براساس این گزارش، غنی همچنین بسیاری از مقام‌های ارشد امنیتی و فرماندهان کلیدی خود را برکنار کرد و معتقد بود که آنان به‌ وی متعهد نیستند. این اقدامات روحیه نیروهای امنیتی افغانستان را بیشتر ضعیف کرد و سبب سردرگمی در مدیریت جنگ شد که در نهایت به سقوط کشور انجامید.
 فرهاد دریا به  اشرف غنی: فرمان تسلیمی از کدام مرجع به قهرمانان امنیتی مخابره می‌شد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.05.2022
فرهاد دریا به اشرف غنی: فرمان تسلیمی از کدام مرجع به قهرمانان امنیتی مخابره می‌شد؟
در این گزارش آمده است: "تصمیم امریکا برای خروج نیروهای نظامی و پیمان‌کاران از افغانستان، با وجود ناتوانی نیروهای افغان در حمایت از خودشان، مهم‌ترین عامل در فروپاشی این کشور بود."
سیگار گفته است که توافقنامه دوحه در فبروری ۲۰۲۰، با توجه به موفقیت روزافزون طالبان در میدان نبرد، توسط بسیاری از افغان‌ها به‌عنوان "نشانه روشنی برای تغییر جزر و مد" وضعیت تفسیر شد.
پس از توافق امریکا و طالبان، غنی شروع به ترسیدن از وجود توطیه برای برکناری خودش از سوی امریکا کرد و به تغییرات در فرماندهی ارتش روی آورد.
جنرال سمیع سادات که در روزهای آخر حکومت اشرف غنی مسوول تأمین امنیت شهر کابل شده بود، به سیگار گفته است که غنی یک "رییس جمهور پارانوئید بود و از هموطنان خود ترس داشت".
با آن که هشت ماه از سقوط حکومت اشرف غنی می‌گذرد، هنوز گوشه‌های پنهان این ماجرا به‌گونه کامل آفتابی نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала