هشدار دبیرکل سابق ناتو به بایدن نسبت به خطر یک "جنگ فاجعه‌بار"

© Photo / Андрей СтенинИранские военнослужащие
Иранские военнослужащие - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2022
عضو شوید
خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو در مقاله مشترک با کارل بیلد، نخست‌وزیر اسبق سویدن در روزنامه واشنگتن‌پست از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا خواسته‌اند تا راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام پیدا کند، در غیر این صورت ممکن است یک "جنگ فاجعه‌بار جدید" در خاورمیانه آغاز شود.
به گزارش اسپوتنیک، نگارندگان مقاله با اشاره‌ به تصویب طرحی در مجلس سنا درباره ایران نوشته‌اند سناتورها در این مصوبه از دولت بایدن خواسته‌اند به توافقی با ایران دست پیدا کند که در آن مسائل غیرهسته‌ای هم پوشش داده شده است. آنها چنین پیشنهادی را عاملی دانسته‌اند که تقریباً به طور قطع به شکست در حصول توافق منجر خواهد شد. در عین حال، متحدان اروپایی واشنگتن، برعکس، از سال 2015 تمام تلاش خود را برای حل و فصل دیپلماتیک در طول مذاکرات انجام داده اند.
نگارندگان می نویسند: اکنون اروپایی‌ها <...> دوباره به لوکوموتیو مذاکرات به امید پایان دادن به بحران هسته‌ای و اجتناب از یک جنگ فاجعه‌بار جدید در خاورمیانه تبدیل شده‌اند. بنابراین، حیرت‌انگیز است که بایدن با وجود اعلام بازگشت توافق هسته‌ای در کمپین انتخاباتی و قول دادن این‌که "امریکا بازگشته است"، همچنان در دیپلماسی که متحدانش از آن حمایت می‌کنند، درنگ می‌کند.
سولانا و بیلد تجربه مذاکره غرب با اتحاد جماهیر شوروی در مورد کنترول تسلیحات را یادآوری نموده و تأکید کردند که امریکا و متحدانش این کار را برای امنیت ملی خود انجام دادند و نه به دلیل تمایل به حمایت از رهبری اتحاد جماهیر شوروی یا بهبود روابط با مسکو. به گفته آنها، غرب باید در مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با تهران به همین منطق پایبند باشد.
در پایان این مقاله آمده است: "بایدن بایستی به طور جدی هزینه‌های انفعالش در برابر ایران را مورد بررسی قرار دهد و راهی رو به جلو پیدا کند- وگرنه ممکن است خودمان را وسط درگیری‌ای ببینیم که هیچ‌کس خواهان آن نبوده است."
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها علیه تهران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه می سال 2018 میلادی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران در جریان است و دور هشتم در 27 دسمبر 2021 آغاز شد. در دور هفتم این مذاکرات در ماه دسمبر، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که طرف اروپایی در آن مواضع ایران را نیز شامل کرد. به گفته باقری کنی، نماینده تهران، مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، پیشرفت‌ها در وین را اندک ارزیابی کرده و از ایران خواست این موضوع را جدی بگیرد. پس از بازگشت طرفین به پایتخت های خود در پایان ماه مارچ، مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. وزارت امور خارجه ایران دولت امریکا را در این امر مقصر می داند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала