دستپاچگی طالبان در پنجشیر با وجود فرستادن لشکر تازه از جنوب

© photo: Masror Tabeshورزشگاه پنجشیر
ورزشگاه پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2022
عضو شوید
پس از شکست های پی در پی گروه طالبان و سرخوردگی جنگجویان این گروه در پنجشیر، اکنون وزیر دفاع این گروه به پنجشیر رفته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، پس از روزها درگیری خونین و گزارش شکنجه و کشتار غیرنظامیان از سوی طالبان در پنجشیر، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان به این ولایت رفته، از شکست مقاومت‌گران سخن زده و مردم را به هم‌کاری با "امارات اسلامی" فراخوانده است.
اما چه چیزی پای وزیر دفاع طالبان را به پنجشیر کشاند؟
پس از چندین روز جنگ و افزایش تلفات جنگ‌جویان طالبان جنوب در پنجشیر، به نظر می‌رسد وزیر دفاع طالبان برای روحیه‌بخشی به این ولایت رفته است. جنگی که تا همین اکنون به جز سراسیمه‌گی و نمایش غیرنظامیان زیر نام مقاومت‌گران دست‌آوردی نداشته است.
ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2022
رسانه: ملا یعقوب برای رهبری جنگ با جبهه‌ی مقاومت به پنجشیر رفته است
یک فرمانده مقاومتی می‌گوید، که ملا یعقوب به‌دنبال راه‌اندازی یک جنگ روانی برای جبران شکست‌های چند روز اخیر است. او بدین باور است که وزیر دفاع طالبان تلاش خواهد کرد که جنگ را بومی ساخته و از سنگینی آن‌ از شانه‌های طالبان پشتون بکاهد. اما به گفته‌ی او این‌کار ناممکن است.
یک منبع طالبان محلی می‌گوید، که وقتی روحیه هم‌کاری مردم در پنجشیر نیست، هنگامی‌که طالبان جنوب با زبان و فرهنگ باشندگان محل آشنا نیستند و وقتی سنگ و چوب پنجشیر در ضدیت با تفکر اشغال نیروی غیر بومی است، بُردن جنگ مشکل به نظر می‌رسد.
اما یک فرمانده جنگی مقاومت در پنجشیر می‌گوید، که طالبان با تمام قوت از آسمان و زمین عملیات اجرا کردند، اما با شکست روبه‌رو شدند، شکستی که به باور او روحیه جنگ‌جویان طالب را شکسته و انگیزه مقاومت‌گران را بالا برده است.
این فرمانده مقاومتی می‌‌افزاید، که در جنگ روحیه و انگیزه نقش فوق‌العاده‌ی دارد، چیزی که به گفته‌ی او در جنگ‌جویان طالب دیده نمی‌شود.
فرمانده محلی طالبان نیز می‌پذیرد، که انگیزه لازم برای جنگیدن در میان طالبان غیر بومی وجود ندارد. "آن‌ها نمی‌دانند که به‌خاطر چه و روی چه هدفی به پنجشیر آمده و چرا بجنگند".
از سوی دیگر فرمانده مقاومتی اضافه کرده است، که طالبان در جنگ اول شان در ولسوالی شُتل با تلفات سنگین شکست خوردند، تا این‌که در روستای حصارک ولسوالی رُخه نیز با تلفات مجبور به عقب‌نشینی شدند و تا لشکرکشی چندین هزار نفری شان که با کشته شدن معاون قول اردوی طالبان و پیوستن فرمانده ملک به مقاومت‌گران، ادامه یافت.
این فرمانده جنگی جبهه‌ی مقامت می‌گوید که دیگر روحیه در میان جنگ‌جویان طالب وجود ندارد و رفتن وزیر دفاع شان نیز دست‌آوردی نخواهد داشت، به گفته‌ی او "مردم، کوه‌ها و دره‌ها همیشه در اختیار ما و حامی ما خواهد ماند".
با وجود این‌که طالبان به رسانه‌ها و نهادهای جهانی اجازه ورود به پنجشیر را نمی‌دهند و از تلفات شان نیز در این ولایت چیزی نمی‌گویند، اما نشر ویدیوها و عکس‌های کشته شده‌های طالبان جنوب به خوبی حکایت از واقعیت جنگ در پنجشیر می‌کند.
فرمانده محلی طالبان می‌گوید که آمار تلفات خیلی بالا است، اما به دلیل ایجاد نشدن انگیزه بیش‌تر برای مقاومت‌گران و ختم روحیه جنگی طالبان، نمی‌خواهند آمار کشته شده‌ها را نشر کنند.
این فرمانده مقاومتی تصریح کرده است که هر قدر نیرو به پنجشیر بیاید، فایده ندارد. زیرا به باور او نبردهای چند روز اخیر به تجربه چریک‌های مقاومتی افزوده و به گفته‌ی او "جنگیدن طالبان ناآشنا با اراضی و اکمال این نیروهای در دره‌های پر خم و پیچ پنجشیر، ناممکن است".
او اضافه می‌کند که مقاومت‌گران حمایت مردم را با خود دارند و هیچ ظلم و شکنجه‌ی به تغییر فکر آن‌ها کمک نمی‌کند. این فرمانده می‌افزاید: "مردم می‌‌دانند که روس‌ها با تمام قوت و نیروی‌هوایی شکست خورد، طالبان نیز شکست می‌خورند".
فرمانده طالبان محلی نیز به آماج می‌پذیرد، که با وجود تلاش‌های زیاد، مردم قلبأ از مقاومت‌گران حمایت می‌کنند. این فرمانده طالبان گفت: "با روحیه‌ی موجود میان مردم، شکست یک نیروی چریکی با انگیزه از سوی طالبان ناممکن است".
منابع می‌گویند، که هم‌زمان با بلند رفتن آمار تلفات طالبان در پنجشیر، فرار جنگ‌جویان آن‌ها از این ولایت نیز بیش‌تر شده است. بسیاری از آن‌ها گفته‌اند که این جنگ بر حق نیست، پس چرا کشته شوند.
فرمانده مقاومتی افزود: "وقتی جنرال روس برای چریک‌ها و کوه‌های پنجشیر سلامی زد، ملا یعقوب پاکستانی نیز سلامی خواهد زد".
او اضافه می‌کند، که پنجشیر زخم خونینی برای جنگ‌جویان و وزیر دفاع طالبان خواهد بود و با سرافگندگی در این نبرد، پیهم شکست خواهند خورد.
اما این‌که آیا با وضعیت موجود بُرد جنگ در پنجشیر از سوی طالبان ممکن است یا خیر و آیا لشکر تازه‌ی جنگ‌جویان جنوب کار را تمام خواهد کرد یا نه، گذشت زمان پاسخ خواهد گفت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала