ترکیه "سلاح مخفی" روسیه در داخل ناتو خوانده شد

© AFP 2023 / John ThysСкульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе
Скульптурный символ около штаб-квартиры НАТО в Брюсселе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.05.2022
عضو شوید
یک رسانه‌ی آمریکایی، ترکیه را به دلیل موضع گیری هایش در قبال اوکراین، سلاح مخفی روسیه در داخل ناتو دانست.
به گزارش اسپوتنیک، فاکس نیوز می نویسد، ترکیه به دلیل مواضعش در قبال اوکراین و گسترش ائتلاف، به "سلاح مخفی" روسیه در داخل ناتو تبدیل شده است.
در گزارش این نشریه آمده است که تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای ممانعت از پیوستن سویدن و فنلاند به ناتو، نشان داد که این اولین بارنیست که آنکارا علیه غرب حرکت می کند.
وزنامه نگار این نشریه می نویسد، اردوغان پس از آنکه بخشی از ارتش در سال 2016 خواستار سرنگونی حکومت او شدند، از همان زمان فعالانه در تلاش بی ثبات کردن پیمان اتلنتیک شمالی "ناتو" شده است.
از زمان آغاز درگیری در اوکراین، ترکیه هیچگونه تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است. در حالی که در سال 2020، خود واشنگتن به دلیل خرید سامانه اس-400 روسیه، محدودیت هایی را علیه آنکارا اعمال کرد.
به گفته کارشناسانی که این نشریه موضع آنها را منتشر کرده، اردوغان بسته به اینکه کدام یک از موارد سود بیشتری برایش به ارمغان می‌آورد، یا از انجمن های غربی استفاده می کند یا با آنها مقابله می کند. در عین حال برخی از آنها رهبر ترکیه را "مرد پوتین در ناتو" خطاب می کنند.
خاطر نشان می‌گردد که آنکارا در نهایت با پذیرش اعضای جدید به ائتلاف ناتو موافقت خواهد کرد، اما در حال حاضر اختلافات درون ناتو به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است.
ترکیه که یکی از اعضای ناتو است در روزها اخیر اعلام کرده است که با پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت نخواهد کرد، زیرا "این دو کشور میزبان گروه حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) شده‌اند."
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه سویدن و فنلاند مواضع خود را در مبارزه با تروریسم روشن نکرده‌اند، مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو را تکرار کرد.
وی گفت: ما به عضویت در ناتو کشورهایی که ترکیه را تحریم می‌کنند، "بله" نخواهیم گفت.
گفتنی است فنلاند و سویدن روز چهارشنبه، (18 می) درخواست رسمی خود برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را تحویل داده و با این اقدام به وضعیت بی‌طرفی طولانی‌مدت خود پایان بخشیدند.
در حال حاضر 30 کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала