آمریکا تروریست های داعش را از سوریه به اوکراین می‌فرستد؛ آیا طالبان همکاری خواهند کرد؟

© AP Photo / Seivan Selimیک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2022
عضو شوید
سرویس اطلاعات خارجی روسیه به شواهدی اشاره دارد که نشان می‌دهند آمریکا در حال آموزش گروهی از اعضای داعش برای انتقال آنها به اوکراین است.
اطلاعات روسیه تأکید دارد که مأموریت گروه‌های تروریستی که ابتدا برای انجام اقدامات خرابکارانه علیه نیروهای نظامی روسیه در سوریه مستقر بوده اند، اکنون به اوکراین اعزام می‌شوند.
اطلاعات روسیه اعلام کرد که شبه‌نظامیان طرفدار آمریکا در پایگاه آمریکایی التنف سوریه آموزش می‌بینند تا آنها را به اوکراین بفرستند.
سرویس اطلاعات خارجی روسیه تصریح کرد: بالغ بر 500 داعشی وفادار به آمریکا و برخی دیگر از تروریست‌ها همزمان در حال آموزش هستند.
این گزارش ثابت کرد که آمریکا آماده است از هر ابزاری از جمله داعش برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود استفاده کند بدون اینکه به پیامدهای چنین سیاست فاجعه‌بار بر امنیت و ثباتِ حتی متحدان خود در آینده، اهمیتی دهد.
آمریکا اکنون در انجام این کار موفق خواهد شد؟
یحیی چاووش، آگاه مسائل افغانستان در یک صحبت ویژه با اسپوتنیک گفت، آمریکا از همان ابتداء یعنی از حدود 40 سال بدین‌سو ازاین نیرو های تروریستی به عنوان سربازان خود در تمام نقاط جهان از جمله افغانستان کار گرفته است.
"این نیرو ها ساخته و پرداخته ایالات متحده آمریکا و تروریسم نامریی دولتی آن کشور است که از طرف مراجع استخباراتی تمویل می‌شود. تا جایی که شواهد عینی نشان می‌دهد که ایالات متحده روی نیرو های دولت اسلامی "داعش" هم در سوریه و هم در افغانستان سرمایه گذاری نموده است."
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
به گفته آقای چاووش، آمریکا برای تضعیف روسیه و به درازا کشاندن عملیات اوکراین از تمام امکانات، حتا گروه های تروریستی استفاده می‌کند. ایالات متحده ازاین امکانات نه تنها در اوکراین کار می‌گیرد، بلکه پلان ها و برنامه های بسیار خطرناکی برای افغانستان نیز در حال آماده شدن است."
"آمریکا برای توسعه و رشد گروه های تروریستی مانند داعش تلاش می‌کند تا بدین ترتیب روسیه را که در عملیات اوکراین درگیر است از جهت دیگر در مبارزه با تهدید تروریسم از افغانستان نیز مصروف کند و برخی گزارش ها بیان می‌دارد که آمریکا در این استقامت نیز برنامه های دارد".
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آیا طالبان برای تحقق برنامه های آمریکا با آنها همکاری خواهد کرد؟
آقای چاوش می‌گوید در شرایط کنونی دو موضوع مطرح است، موضوع اول بخشی از طالبان قبل از رسیدن به قدرت قرار دارند و دوم طالبانی که اکنون قدرت در افغانستان را در کنترل دارند.
"تا جایی که اطلاعات اوپراتیفی از درون طالبان نشان می‌دهد، دسته دوم "طالبان برسرقدرت" ازاین موضوع نگرانی دارند، زیرا این گروه آرزو دارد تا در قدرت بمانند و دولتی را در آینده سازماندهی کنند و قدرت را در اختیار داشته باشند. بنابراین طالبان با این مسائل هماهنگی ندارند".
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
این آگاه مسائل سیاسی افغان می‌گوید، طالبان علاقمند همکاری با آمریکا در موضوع باز کردن جبهه دوم جنگه علیه روسیه از طریق افغانستان نیست، هم در حلقات خصوصی و هم در حلقات رسمی این گروه بیشتر از همکاری با روسیه و روابط خوب با این کشور سخن زده می‎شود.
"طالبان امیدوار هستند که روابط حکوت شان با فداراسیون روسیه در جهت بهتر توسعه یابد. این گروه خواستار روابط خوب و همکاری با روسیه است و در پهلوی کشور های پاکستان، امارات متحده عرب، ایران، چین و شمار دیگر کشور ها روی کمک های روسیه نیز حساب می‌کنند. "
یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
آقای چاووش در اخیر گفت: آمریکا قصد دارد از چینل های دیگر در افغانستان استفاده کند تا این کشور به تخته خیزی برای ورود تروریست های داعش و سایر گروه ها تروریستی به هر نقطه جهان از جمله اوکراین مبدل شود.مسیری که طالبان در آن حرکت دارند با خواسته های آمریکا همخوانی ندارد.
روسیه از روز 24 فبروری عملیات ویژه اوکراین را آغاز کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های "دونتسک" و "لوهانسک" در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را "غیرنظامی کردن اوکراین" و "نازی‌زدایی" از این کشور اعلام کرد.
روسیه همچنین اعلام کرده اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های 2014 و 2015 برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.
از آن زمان کشورهای غربی فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش داده‌اند و تعدادی از بانک‌ های روسیه را تحریم کرده و تعدادی از مقامات ارشد روسیه را در لیست سیاه قرار داده‌اند و دارایی‌ های آنها را در خارج از کشور مسدود کرده‌اند.
مسکو به صراحت اعلام کرده است که هیچ طرح اشغالگری ندارد و هدف این عملیات حفاظت از غیرنظامیان دونباس در برابر نسل کشی و غیر نظامی کردن و نازی زدایی در اوکراین است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала