انتشار نزدیکترین تصاویر از خورشید

Солнце. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2022
عضو شوید
تصاویر جدید کاوشگر "مدارگرد خورشیدی"، چشم‌انداز جدیدی از قطب جنوب خورشید را به نمایش می‌گذارند.
به گزارش اسپوتنیک، فضاپیمای مدارگرد خورشیدی، دقیق ترین تصاویر خورشید را در وب سایت رسمی آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر کرد.
مجموعه تصاویر جدیدی از خورشید توسط کاوشگر مدارگرد خورشیدی، حین عبور از نزدیکترین فاصله به این ستاره در 26 ماه مارچ 2022 گرفته شده است. آژانس فضایی اروپا که این تصاویر را به تازگی منتشر کرده است جزئیات زیادی را نشان می‌دهد که پیشتر قابل رویت نبود. یکی از پدیده‌های خورشیدی آبفشانی از جنس گاز است به نام کنجکاوی (curious) که دانشمندان به آن لقب "جوجه تیغی خورشیدی" داده‌اند.
این جوجه‌تیغی با امتداد 25 هزار کیلومتر و دو برابر قطر زمین، بخش کوچکی از قطر خورشید را پوشش می‌دهد، اما بسیار بزرگتر از شعله‌های کوچک خورشیدی است که تاکنون کشف شده‌اند. نخستین گذر نزدیک فضاپیما از کنار خورشید، در ژوئن 2020 انجام شد. در آن زمان، مدارگرد خورشیدی هنوز در مرحله راه‌اندازی بود و در حالت علمی کامل قرار نداشت. بدین ترتیب، فقط به اندازه نیمی از فاصله خورشید تا زمین، به این ستاره نزدیک شد.
تصاویری از قطب جنوب خورشید که طی گذر نزدیک گرفته شده‌اند، مورد توجه دانشمندانی هستند که رفتار خورشید و چرخه فعالیت 11 ساله آن، فراز و فرود دوره‌ای در ایجاد لکه‌های خورشیدی، شعله‌های خورشیدی و فوران‌ها را مطالعه می‌کنند. فیزیکدانان خورشیدی امیدوارند با بررسی جزئیات آنچه در نواحی قطبی خورشید اتفاق می‌افتد، راز رفتارهای عجیب خورشید را کشف کنند.
بررسی قطب‌های خورشید، یکی از وظایف کلیدی ماموریت مدارگرد خورشیدی است. اپراتورهای فضاپیما در بخش بعدی ماموریت، مدار فضاپیما را به خارج از صفحه دایرةالبروج کج می‌کنند تا به آن امکان دهند که دید مستقیم‌تری از قطب‌ها داشته باشد. این کاری است که پیشتر هرگز انجام نشده بود.
مدارگرد خورشیدی، عبور نزدیک بعدی خود از کنار خورشید را در 13 اکتبر انجام خواهد داد و کمی بیشتر از ماه مارچبه این ستاره نزدیک می‌شود. این بدان معناست که می‌توان ثبت تصاویر جدیدی را انتظار داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала