طالبان از زغال سنگ برق تولید می‌کنند؛ واقعیت است یا تخیل؟

© Fotolia / SiberiaКусок угля в руках
Кусок угля в руках - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2022
عضو شوید
طالبان طی نشستی به رهبری ملا عبدالغنی برادر یک کمیسیون ویژه برای تولید برق حراراتی از ذغال سنگ توظیف کرد.
در کنار سایرنگرانی‌هایی که این روزها ذهن و فکر مقامات جدید افغانستان را مغشوش ساخته است، تأمین برق مورد نیاز یکی دیگر ازاین نگرانی هاست.
تلویزیون ملی با نشر خبرنامه ای گفته است که کمیسیون اقتصادی طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر، طی نشستی یک کمیسیون ویژه به ریاست وزارت انرژی و آب برای تولید برق از ذغال سنگ توظیف کرده است.
کمیسیون مذکور به هدف استخراج معدن و جذب و توزیع برق مؤظف شده است.
آیا همکاری در این حوزه "استخراج معادن ذغال سنگ" برای روسیه جالب است؟ مشکلات چیست؟
برنا صالحی، آگاه مسایل سیاسی افغانستان در یک صحبت ویژه با اسپوتنیک می‌گوید که بحث معادن و به خصوص ذغال سنگ در افغانستان یک بحث تخصصی است که متاسفانه به رشته و ساحهٔ کار من تطابق ندارد اما در خصوص نیت و اهداف طالبان از استخراج معادن و بهره برداری از آن در جهت خود کفایی افغانستان در زمینهٔ تولید برق باید گفت که طالبان نسبت به حکومت قبلی افغانستان از حیث حمایت خارجی به خصوص در زمینه های اقتصادی جایگاه مناسبی ندارند .
"عدم شناسایی بین المللی ‌‌تحریم های غرب باعث گردیده تا طالبان را متوجه منابع داخلی برای رفع خلای اقتصادی موجود کند که درین زمینه توجه بیشتر طالبان به حمایت چین در قدم نخست و بعد فدراتیف روسیه می باشد" .
افغانستان اکنون به شدت به برق وارداتی متکی است. برق وارداتی نیز به دلیل عبور دکل‌ها(پایه‌ها) از مناطق ناامن همواره توسط نیروهای شورشی و یا افراد خرابکار منهدم می‌شود. کارشناس می‌گوید:
"در حالیکه موانع امنیتی چندانی در حال حاضر روند همکاری احتمالی چین و روسیه را تهدید نمی کند اما فکر می کنم موانع تخنیکی بسیاری تا رسیدن به تطبیق پروژهٔ استخراج معادن و همکاری متقابل کشورها با طالبان به خصوص نزد کشورهای یاد شده در دست بررسی قرار دارد ."
شایان ذکر است که بیشتر برق افغانستان اکنون از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌شود. این کشورها 80 درصد برق افغانستان را تامین می‌کند.
افغانستان سالانه در حدود 300 میلیون دالر از درک خرید برق به کشورهای آسیای میانه می‌دهد. از این پول بخش اعظم آن که بیش از 108 میلیون دالر می‌شود به ازبکستان می‌رسد.
میزان برق تولید شده در داخل افغانستان تنها حدود 19 درصد از نیازمندی این کشور را تامین می‌کند. چهار درصد از تولید داخلی از طریق نیروگاه حرارتی و انرژی تجدید پذیر و بقیه نیز در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала