مقایسه میزان اثربخشی واکسن های اسپوتنیک وی و فایزر در برابر اومیکرون

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر Шприц и ампула на фоне логотипа "Спутник V"
Шприц и ампула на фоне логотипа Спутник V - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2022
عضو شوید
واکسن اسپوتنیک V در یک مطالعه مقایسه ای منحصر به فرد توسط موسسه Spallanzani در ایتالیا که در مجله پزشکی معتبر Vaccines منتشر شده است، محافظت بالایی در برابر سویه Omicron نشان داد.
به گزارش اسپوتنیک، یک مطالعه مقایسه ای منحصر به فرد در موسسه Spallanzani(موسسه تحقیقاتی پیشرو ایتالیا) در زمینه بیماری های عفونی در همکاری با تیم مشترکی از دانشمندان موسسه تحقیقات همه گیر شناسی و میکروبیولوژی گامالیا انجام شد. با توجه به نتایج این مطالعه مشخص شد که در مقایسه با واکسن فایزر، اسپوتنیک وی 2.1 برابر بیشتر آنتی بادی های خنثی کننده علیه اومیکرون (B.1.1.529)به طور کلی، و 2.6 برابر بیشتر آنتی بادی سه ماه پس از واکسیناسیون داشت.
این مطالعه تحت شرایط آزمایشگاهی برابر در موسسه Spallanzani در ایتالیا، بر اساس نمونه‌های سرم قابل مقایسه از افراد واکسینه شده باواکسن ههای اسپوتنیک و فایزر با سطوح مشابه آنتی‌بادی‌های IgG و فعالیت خنثی‌کننده ویروس با سویه اصلی ثبت‌شده در ووهان انجام شد.
این مطالعه همچنین نشان داد که واکسن اسپوتنیک وی با ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی به دلیل سطح بالای آنتی بادی ها، سویه اومیکرون را خنثی می کند.
در نمونه‌ های با بالاترین سطح - 25 درصد آنتی‌بادی‌های IgG اختصاصی RBD، تقریبا 100 در صد افرادی که با اسپوتنیک وی واکسینه شدند در مقایسه با 83.3 درصد از آن‌هایی که با فایزر واکسینه ، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده اومیکرون مشاهده شد.
از کل نمونه های سرم خون افراد واکسینه شده با اسپوتنیک حدود 74.4 درصد سویه اومیکرون را در برابر 56.9 درصد واکسن فایزر خنثی کردند.
در مورد دلایلی که واکسن اسپوتنیک وی پاسخ قوی تری در سطح آنتی بادی های خنثی کننده ویروس علیه اومیکرون ایجاد می کند، عوامل متعددی از جمله تولید طیف وسیع تری از آنتی بادی های خنثی کننده وجود دارد، در حالی که واکسن پی فایزر از پروتئین S به شکل تثبیت شده با پرولین استفاده می کند که در برابر قسمت های خاص هدف قرار می گیرد. از مولکول های آنتی ژن، که در مورد اومیکرون معمولاً توسط جهش های ویروس تغییر شکل می دهند.
Шприцы на фоне логотипа Спутник V - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.03.2022
اثربخشی واکسن اسپوتنیک V در برابر اچ‌آی‌وی ثابت شد
رژیم ناهمگن ("پرایم تقویت") در قلب واکسن اسپوتنیک.
درجه بالاتر تقلید عفونت توسط پلت فرم آدنوویروسی.
مطالعه مشترک ایتالیا و روسیه نیز یافته‌های قبلی مؤسسه گامالیا را تأیید می‌کند که در پارتل MedRxiv منتشر شد.
طبق این سند، اسپوتنیک وی دارای فعالیت خنثی کننده ویروس بالایی در برابر نوع اومیکرون است. که در پس از آن با تزریق دوز اسپوتنیک لایت تقویه می‌شود
از آنجایی که 80 درصد اپی توپ‌های موجود در پروتئین S که توسط سلول‌های CD8+ T شناسایی می‌شوند تحت تأثیر سویه اومیکرون قرار نمی‌گیرند، اسپوتنیک وی یک پاسخ ایمنی سلول‌های T قوی و طولانی‌مدت ایجاد می‌کند و انتظار می‌رود که محافظت طولانی‌مدت در برابر موارد شدید و بستری شدن در بیمارستان ایجاد کند.
بر اهمیت استفاده از اسپوتنیک لایت به عنوان یک تقویت کننده تاکید کرده است: پلت فرم ناقل آدنوویروس قبلاً کارایی بالایی در مبارزه با جهش‌ های کرونا ویروس نشان داده است.
اسپوتنیک لایت، به عنوان یک تقویت کننده به طور قابل توجهی فعالیت خنثی کننده ویروس را در برابر سویه اومیکرون به سطوحی قابل مقایسه با تیترهایی که اسپوتنیک وی" در برابر سویه اصلی ایجاد می کند افزایش می دهد.
تقویت ترکیب و تطبیق با استفاده از اسپوتنیک لایت می‌تواند اثربخشی سایر واکسن‌ ها را افزایش دهد و مشارکت بین پلتفرم‌ های مختلف واکسن نقش کلیدی در پرتو چالش‌ های ایجاد شده توسط حضور همزمان انواع دلتا و اومیکرون دارد.
اسپوتنیک لایت به دلیل پیکربندی تنظیمات پلت فرم آدنوویروسی در ترکیب واکسن اسپوتنیک، می ټواند یک تقویت‌کننده جهانی برای سایر واکسن‌های باشد که محافظت بالاتری در برابر سویه اومیکرون و سایر جهش‌ها را فراهم می‌کند و این ویژګی توسط مطالعات متعدد تأیید شده است.
واکسن اسپوتنیک وی برای استفاده در 71 کشور جهان با جمعیت مجموعی بیش از 4 میلیارد نفر و اسپوتنیک لایت برای استفاده در بیش از 30 کشور جهان تایید شده است.
هر دو واکسن با استفاده از یک فناوری شناخته شده ناقل آدنوویروس توسعه یافته اند که به عنوان یک تاریخچه ۳۰ ساله و یک سابقه ایمنی و کارایی ثابت شده است.
ایمنی و اثربخشی بالای هردو واکسن با بیش از 30 مطالعه و داده های واکسیناسیون در بیش از 10 کشور تأیید شده است.
رژیم دمایی + 2 تا + 8 درجه سانتیگراد برای نگهداری اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت به مدت 6 ماه، واکسن ها را در سرتاسر جهان، از جمله مناطق دورافتاده، بدون نیاز به سرمایه گذاری در زنجیره سرمای اضافی در دسترس قرار می دهد.
صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) صندوق سرمایه گذاری مستقل این کشور است که برای سرمایه گذاری مشترک سهام، عمدتاً در روسیه، در کنار سرمایه گذاران استراتژیک و مالی بین المللی تأسیس شده است. این صندوق مسئولیت تولید و توزیع بین‌المللی اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت را بر عهده دارد.
نوع اومیکرون سارس-کوو-2 در نوامبر 2021 شناسایی شد و به سرعت به نوع غالب ویروس کرونای جدید در سراسر جهان تبدیل شد. از جنوری 2022 اومیکرون در 150 کشور ثبت شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала