نگرانی روسیه از قاچاق مواد مخدر افغانستان به آسیای مرکزی

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaسیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟
سیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2022
عضو شوید
جنرال ولادیمیر کولیشوف: حجم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای منطقه آسیای مرکزی دو برابر افزایش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک، جنرال ولادیمیر کولیشوف در آستانه روز گارد سرحدی طی مصاحبه اظهار داشت: "در سال 2021، حجم مواد مخدر از افغانستان به کشورهای منطقه آسیای مرکزی دو برابر شده و بیش از 3.5 تن مواد مخدر تنها در جمهوری تاجیکستان در مقابل 1.7 تن در سال 2020 کشف و ضبط گردیده است."
به گفته جنرال FSB ولادیمیر کولیشوف معاون اول رئیس سرویس سرحدی FSB روسیه، وضعیت دشوار افغانستان با افزایش بحران بشری به تشدید فعالیت گروپ های جنایتکاران "متخصص در تولید و قاچاق مواد مخدر" به کشورهای همسایه کمک می کند و همچنین خطر نفوذ هجوم پناهجویان را به کشورهای همسایه، کشورهای منطقه آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه ایجاد می نماید و اعضای سازمان های تروریستی بین المللی فعال تر می گردند.
 ترافیک مواد مخدر افغانستان به کجا منتهی میشود؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2022
سازمان اطلاعاتی روسیه: قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای مرکزی دو برابر شده
یک تن از کارمندان بخش مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه به اسپوتنیک گفت که پیش از سقوط رژیم جمهوری افغانستان، به اساس برنامه های بین المللی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، همکاری با نیروهای پولیس مبارزه با قاچاق مواد مخدر افغانستان وجود داشت و روسیه در بخش آموزش مبارزه با قاچاقبران مواد مخدر و زرع آن همکاری های می نمود، افسران پولیس مسلکی برای آموزش مبارزه با قاچاق مواد مخدر به روسیه دعوت می شدند.
میتوان گفت که تعداد زیاد از کارمندان بخش مبارزه با قاچاق مخدر افغانستان در روسیه آموزش شدند و نتایج خوبی در افغانستان داشتند. اما بعد از سقوط رژیم قبلی، همکاری ها متوقف گردید. تا کنون آن تجدید نگردیده است و اشخاص مسلکی، یا افغانستان را ترک کرده اند و یا بیکار هستند.
مهم این است که ملل متحد فعالیت خود را در عرصه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان متوقف نموده اند.
طالبان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر تخصص ندارند، اما با تهدیدهای جدی تا حدی توانستند جلو آنرا بگیرند. مهم این است که طالبان معتادین مواد مخدر را با تهدید معالجه می کنند. با این همه می توان گفت که قاچاق مواد مخدر افغانستان به صفر نرسیده است. مبارزه ادامه دارد.
یک تن از جنرال های اسبق قوای مسلح افغانستان که نخواست اسم‌اش علنی گردد، در این ارتباط به اسپوتنیک گفت: "مواد مخدر با وجودی که در سال 2022 گويا به هدايت رهبر طالبان ممنوع قرار داده شده است، اما بعداً هدايت چنين شد که تعزيرات امريکا و مسدود نمودن پول افغانستان را به حیث شرط عدم زرع و کشت مواد مخدر دانسته، اجازه داده است تا از کشت توليد و صادرات مواد مخدر از راه قانونی با قراردادها با کشورهای که در ادویه سازی ازآن استفاده مي نمايند و يا هم از راه های غیرقانونی از دهقانان مواد مخدر در صورتی که ماليات آن به امارت اسلامي پرداخته شود مجاز دانستند. مهم این است که از حرکات وع بور و مرور مواد مخدر ماليات رسمی و غيررسمی بوسيلۀ قومامندانان محلی ماليات و پول پرداخته مي شود، و اجازه کشت ،پخت و فروش آن بشکل مرموز و تحت کنترول کاملآ و وسیعآ ادامه دارد ، حتی گفته مي شود که بوسيلۀ نمايندگی های بعضی از کشورهای خارجی و اروپایی که اکنون در افغانستان کار مي کنند. بنابر تقاضا های کشورهای شان مستقیماً از طريق کابل دوحه و کابل دوبی انتقال ميگردد، هنوز هم شبکه های بریتانیایی ،امريکايی وغربی در زابل، کندهار، ارزگان، هلمند و فراه به دهاقين و زمينداران در سال 2022 پول پيش پرداخت زراعت کوکنار پرداخت کرده است.
اما در مورد انتقال بطرف تاجکستان اکثرآ ازطريق بندر اشکاشم بدخشان و خالی گاه های سرحدی و بعضی افراد مؤظفين سرحدی با باند گروپ های مافيای مواد مخدر تحت کنترل طالبان صورت ميگيرند
Боевик Талибана* на улице в афганском городе Герат - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2022
بازداشت سه تن به اتهام فروش مواد مخدر و مشربات الکولی در هرات
اما یحیی چاووش رئیس حزب خط سوم و آگاه سیاسی در این ارتباط ابراز نظر نموده به اسپوتنیک گفت: "اخیرا سر و صدهای فراوان پیرامون تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریستان داعش و افزایش کشت مواد مخدر موازی با طبلیغات ضد طالب در بیرون از افغانستان بخصوص امریکا و بعضی کشورهای اروپائی و کشورهای منطقه از جمله تاجکستان افزایش یافته است.
این درحال است که از یک طرف امارت اسلامی طالبان بارها اعلان نمودند که مراکز داعش در افغانستان وجود ندارد و گروپ های داعش اگر به شکل پراگند هم وجود داشته باشد سرکوب می شود، همچنین چندی پیش فرمان رهبر طالبان در مورد ممنوعیت کشت و تجارت مواد مخدر در افغانستان صادر گردید و برای متخلفین مجازات تعین نموده است.
کشور تاجکستان از مخالفین طالبان حمایت و پشتیبانی می کند و ایالات متحده امریکا علیه حکومت طالبان در جستجوی بهانه های متعدد بخاطر زیر فشار قراردادن دولت امارت اسلامی طالبان است.
گرچه قرار معلومات تاکنون کشت مواد مخدر در افغانستان صفر نگردیده، ولی میزان تجارت آن به شکل قابل توجهی تقلیل یافته است".
قابل یادآوری است که در این عرصه فعالیت های صورت گرفته است. اما نمی توان در شرایط فقر و بی امنیتی در کشور جلو قاچاق مواد مخدر را گرفت. باید شرایط کار و فعالیت های دینی و فرهنگی در سراسر افغانستان مهیا گردد. دیگر اینکه درگیری نظامی، خصومت و عدم امنیت مشکلات زیاد اقتصادی و اجتماعی را بوجود میاورد. بناً برای جلوگیری از قاچاق مواد در افغانستان، در قدم اول باید امنیت سراسری، عدالت اجتماعی تامین شود و در عرصه فرهنگ با در نظر داشت زمان جدی توجه گردد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала