چرا استراتژی تحریم های غرب علیه روسیه شکست خورد؟

© Fotolia / Alexkichتحریم
تحریم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2022
عضو شوید
یک نشریه‌ی ایرانی در گزارشی نوشت: سیستم پرداخت "میر" به تقویت روبل در روسیه و مقاومت در برابر تحریم های غرب کمک کرد.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه ایرانی رسالت در مقاله‌ی می نویسد: تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل کارکرد سیستم پرداخت میر به نتیجه مورد انتظار نرسید.
در مقاله تأکید شده است که مسکو سیستم محلی پرداخت های بین المللی را از قبل ایجاد کرده و به بهره برداری رسانده است.
در مقاله نامبرده آمده است: " روسیه توانست با قطع دسترسی کشور به سوئیفت از سوی غرب با آمادگی کامل و باصطلاح "مسلحانه" مقابله کند - اقداماتی که تاکنون هیچ کس نتوانسته است آن ها را اجرایی کند.
تحلیلگران ایرانی معتقد اند، که وجود سیستم پرداخت میر پیامدهای توقف کار در کشور توسط ویزا و مسترکارت را کاهش داد. و همین عامل بود که به سادگی بسیاری از تحریم های اعمال شده علیه روسیه را با شکست مواجه ساخت. خاطرنشان می شود که کشورهای غربی به هیچ وجه روی چنین چیزی حساب نمی کردند.
علاوه بر این، ناظران تصمیم مسکو برای وادار کردن کشورهای غیردوست مبنی بر محاسبه پرداخت های خرید گاز به روبل را عالی ارزیابی کردند. به نظر آنها غرب در شرایط کنونی در وضعیت دشواری قرار گرفته است.
آنها حالا به این فکر میکند که چگونه تحریم هایی را که خودشان علیه روسیه وضع کرده‌اند دور بزنند که هم تحریم‌ها حفظ شود، و هم دسترسی به انرژی روسیه باقی بماند چرا که هیچ چیز دیگری نمی تواند منابع انرژی روسیه را جایگزین کند.
در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که در اروپا در موضوع تحریم روسیه یکپارچگی رخ داده است. به گفته وی، زمانی که درگیری در اوکراین آغاز شد، کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یک جبهه متحد عمل کردند، اما اکنون این وحدت در حال فروپاشی است.
در حال حاضر کشورهای اتحادیه اروپا با ناامیدی به دنبال راهی برای نجات برنامه تحریمی خود علیه نفت روسیه هستند، زیرا در آستانه نشست مهم رهبران اروپایی در هفته جاری، امیدها برای پیشرفت بر سر این موضوع کمرنگ شده است. مجارستان با قاطعیت اعلام کرده که حتی حاضر به بحث درباره تحریم نفت روسیه نیست.
به نظر می‌رسد دیپلمات‌‌‌های اروپایی نیز در حال پذیرفتن واقعیت موضع مجارستان هستند و ممکن است برای موفقیت در تصویب بسته ششم تحریمی علیه مسکو، از اعمال ممنوعیت بر واردات نفت روسیه خودداری کنند.
گفتنی است که با وجود تحریم‌‌‌ها، درآمدهای روسیه از فروش نفت و گاز به شکل چشمگیری افزایش یافته است و تحریم‌‌‌های غربی نه تنها منبع درآمد کرملین را تضعیف نکرده، بلکه باعث شده روس‌‌‌ها بسیار فراتر از حدی که در بودجه خود پیش‌بینی کرده بودند، پول نفت و گاز به دست بیاورند.
در نتیجه به نظر می‌رسد با وجود تبلیغات جدی کشورهای غربی در زمینه وضع انواع تحریم‌ها علیه روس‌ها، در عمل این تحریم‌ها نتواند اثرگذاری جدی داشته باشد، چرا که اقتصاد روسیه به حدی از مقاومت رسیده که چندان تحریم‌پذیر نیست و بخش قابل توجهی از مزیت‌های آن را نمی‌توان توسط کشورهای دیگر تأمین کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала