ملییون ها تن آب در کره ماه از کجا شده است؟

CC BY-SA 2.0 / Sergey Galyonkin / More pink moon todayРозовая Суперлуна в небе
Розовая Суперлуна в небе  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2022
عضو شوید
تیمی از دانشمندان دانشگاه کلرادو در آمریکا در یک مطالعه، آتشفشان‌های باستانی را منبع میلیون ها تن آب در کره ماه دانستند.
به گزارش اسپوتنیک،دانشمندان بارها ثابت کرده اند که روی کره ماه آب وجود دارد. اما چندین دهه است که آنها نمی توانند بفهمند که یخ از کجا آمده است. کارشناسان دانشگاه کلرادو نسخه ای ارائه کردند که فوران های آتشفشانی می تواند به منبع آب یخ زده تبدیل شود.
دانشمندان می‌گویند که شواهد نشان شان می‌دهد که آتشفشان‌ها ممکن است تأثیر ماندگار دیگری بر سطح ماه داشته باشند. آن‌ها ممکن است صفحات یخی به ضخامت صد‌ها کیلومتر ایجاد کرده باشند. این تحقیق در مقاله‌ای با عنوان "انباشته شدن یخ قطبی از جو‌های گذرا ناشی از آتشفشان در ماه" مطرح که در مجله علمی The Planetary Science Journal منتشر شده است.
نویسندگان این اثر معتقدند که فعالیت های آتشفشانی در ماه حدود 4.2 میلیارد سال پیش آغاز شده است و ده‌ها هزار آتشفشان گدازه‌ای را روی سطح ماهواره طبیعی زمین فوران کردند. تحقیقات اخیر نشان داده است که این آتشفشان‌ها احتمالاً ابر‌های عظیمی را که عمدتاً از بخار آب و مونوکسید کربن تشکیل شده‌اند به بیرون پرتاب کرده‌اند. این ابر‌ها بالاتر از حد متوسط ​​می چرخیدند و یک جو نازک و لحظه‌ای ایجاد می‌کردند.
به گفته محققان، اگر انسان‌ها در آن زمان زنده بودند، می‌توانستیم تکه‌ای از آن یخبندان را در نزدیکی مرز بین روز و شب در سطح ماه ببینیم. این تحقیق به مجموعه شواهدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهد ماه ممکن است بیش از آنچه دانشمندان قبلاً تصور می‌کردند حاوی آب باشد. یک مطالعه در سال 2020 تخمین زد که نزدیک به 15 هزار کیلومتر مربع در سطح ماه می‌توان یخ را پیدا و ذخیره کرد.
محققان در دانشگاه CU Boulder کلرادو برای آزمایش این فرضیه تلاش کردند مدلی از سطح ماه بسازند. محققان تخمین زدند که ماه در اوج خود به طور متوسط ​​در هر 22 هزار سال یک فوران داشته است. آن‌ها حرکت گاز‌های حاصل از این فوران‌ها را در اطراف ماه و چگونگی فرار آن‌ها به فضا در طول زمان را دنبال کردند. محققان دریافتند که تقریباً 41 درصد از آب آتشفشان‌ها ممکن است به صورت یخ مایع بر روی ماه متراکم شود. محققان تخمین زدند که 8 کوادریلیون پوند آب آتشفشانی می‌تواند در مدت مشابه به یخ متراکم شده باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала