دیده‌‎بان حقوق بشر: افغانستان برای زنان و دختران به زندان تبدیل شده است

© https://twitter.comهیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2022
عضو شوید
معاون بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که زندگی برای بیشتر زنان و دختران افغانستان به یک زندان بدل شده است.
به گزارش اسپوتنیک، هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیده‎‌بان حقوق بشر، در گفت‎‌و‎گو با فرانس 24 گفته است که افغانستان در حال بازگشت به روزهای تاریک قبل از 2001 است و "قدرت‌های غربی اگر فکر می‌کردند که این‎‌طور نمی‌شد، ساده‌لوح بودند."
به گفته خانم بار، همان‌طور که طالبان به زنان دستور داده‌اند چهره‎‌شان را از انظار عامه بپوشانند، بر مجریان زن نیز همین دستور را تحمیل کرده‌اند.
به گفته خانم بار، حق کار ، تحصیل، آزادی بیان و اساسی‌ترین حقوق زنان از آنان گرفته شده است.
هدر بار به این رسانه فرانسوی گفت که زنان افغان از قبل نگران بودند که طالبان تغییر نکرده‌اند، اما جامعه‌ جهانی به ویژه غرب به نگرانی آنان توجه نکرد.
مولوی امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2022
متقی: فشار بر زنان "تبلیغ دشمن" است
وی افزود که حقوق زنان آن‌گونه که باید در مداخله غرب در افغانستان مورد توجه قرار نگرفت.
او با اشاره به گفتگوی صلح آمریکا و طالبان که به خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان انجامید، گفت که هیچ زنی در این مذاکرات حضور نداشت و به حقوق زنان توجه نشد و در نه ماهی که از بازگشت طالبان در افغانستان می‌گذرد، حقوق زنان جدی گرفته نشده است.
مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید شش کشور در جهان است که سیاست خارجی با رویکرد زنان دارند که فرانسه، کانادا، آلمان، مکسیکو، ناروی و سویدن از جمله این کشورها اند. او از این کشورها می‌خواهد برای برخورد با بدترین بحران برای زنان در جهان پیش‌قدم شوند.
این در حالی است که پس از به قدرت‌ رسیدن طالبان در افغانستان، این گروه قوانین سخت‎‌گیرانه فراوانی را بر زنان تحمیل کرده‌اند که از آن جمله می‎‌توان به محدودیت آموزش دختران، اخراج کارمندان زن از مشاغل دولتی و ممنوعیت سفر بدون حضور یک عضو مرد خانواده اشاره کرد.
هد بار تاکید کرد که نسل نو افغانستان که پس از 2001 رشد کرده‌اند، این وضعیت برای شان پذیرفتنی نیست و آنان به ویژه زنان به جاده‌ها می‌آیند و برای حقوق‌شان اعتراض می‌کنند و این اعتراضات تا حدی توجه جامعه جهانی و رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب می‌کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала